Uitslag wk22-22/23

Lopers en paarden

Adriaan Verduijn speelde met wit tegen Ruud van Heyningen de Engelse opening C4 en Ruud speelde rustig en verdedigend. Op de vijfde zet speelde Ar f4 en daar kreeg hij spijt van, want Ruud ging direct met z’n paarden de stelling in van Ar. Ar had weliswaar het loperpaar maar Ruud wist dit paar prima te verzwakken met z’n paarden. Ar moest wel gaan afruilen en ging intimideren op de koningsvleugel alwaar de koning stond. Dat werkte en Ruud begon te wankelen en erger nog, kwaliteit te verliezen. Zachtjes begon het kaarsje van de moedig strijdende zwartspeler uit te gaan.

In de partij tussen Kees van Toor en Annemarie Voorberg opende Kees de g-lijn, waarna zich een verwoede strijd ontspon op de f-, g- en h-lijnen. Eigenlijk werd maar de helft van het bord gebruikt. Annemarie zat volledig in de knoop. Ze kon in eerst instantie nog ontsnappen, maar Kees manoeuvreerde zijn stukken zodanig dat Annemarie de handdoek in de ring moest gooien.

Gerard Stolze speelde een opening die hij van zijn zoon had geleerd en waarbij door een dubbelle aanval de dame in een val wordt gelokt. Omdat Sandra van den Berg echter de dubbele aanval niet zag, bleef Gerard met een slechte stelling en een pion minder achter. Sandra kon een mooie aanval opzetten en kon met nog een pion winst de stelling van Gerard binnen dringen. Toen gaf Gerard het maar op.

Overzicht voor ronde 22, gespeeld op 20-02-2023

Wit Zwart Uitslag