Uitslag wk19-21/22

2e HSB wedstrijd tegen DSC in één maand.

Op 4 april werd de HSB wedstrijd tegen DSC 5 gespeeld. Na de overweldigende winst van DSC 3 van een maand geleden waren de Lierse spelers getergd om dit keer de winst binnen te halen.

De eerste die klaar was, was Wim Krösschell, die tegen Herman Zonderland speelde.
    Na een standaard opening stond alles geblokkeerd en het koste Wim een hoop zetten en stukken om een doorbraak van Herman tegen te houden.
    De druk nam toe en Wim kwam er niet onderuit.

Wim Poot kreeg met wit een koningsgambiet op de tafel tegen Lito van Reede. Omdat Lito iets te rustig speelde, kreeg Wim een prima overwicht met scherpe lijnen.
    Toen Wim dacht de buit binnen te gaan halen bleek Lito enorm goed te kunnen verdedigen. De ontwikkelingsvoorsprong van Wim verdween en de partij was weer in evenwicht.
    Het werd een echte “schaakpartij”: voorzichtig en behoedzaam met mogelijkheden voor beide spelers.
    Een fout van Lito leidde er toe dat Wim plotseling kon binnenvallen met de dame. Dit was niet meer te houden voor Lito en hij gaf op.

1-1, de nul is weg.

Geard Buijs rokeerde kort, waarna Arzhang Davazdahemami lang rokeerde en begon met een pionnenstorm op de koningsvleugel.
    Gerard moest uiteindelijk wel een paard geven om niet mat te gaan. Maar uiteindelijk was dit toch te veel en verloor Gerard bij het pionnen eindspel alsnog.
    Ar Verduijn speelde met wit tegen Jan vd Donk Na de opening en het middenspel leek de strijd in evenwicht. Echter er volgde een interessant eindspel.
    Ar had 7 pionnen en een paard en Jan had 7 pionnen en een loper. Ar kon z’n pionnen mooi op de witte velden zetten en zodoende kon de zwarte loper van Jan deze niet aanvallen.
    Ar kon met zijn paard wel heerlijk manoeuvreren en aanvallen.  Uiteindelijk verloor Jan twee pionnen. Jan bedankte toen voor de wedstrijd en gaf op.

De stand is nu 2-2. Het kan dus nog alle kanten op.

Edgar Huisman, de tegenstander van Dick Valk, opende met f4, en dus deed Dick maar wat.
    De loper van Dick kwam sterk in het centrum te staan en deze hield ook mooi de e-pion en de loper van Edgar tegen.
    Edgar rokeerde, maar kwam onder zware druk te staan. En net toen de aanval dood leek te lopen zat er een fijne penning in met kwaliteitswinst en partijwinst voor Dick.

Jaap de Jong moest invallen op bord 4 tegen René Poots. Hij kreeg een Hollandse opening tegenover zich waartegen hij direct een pion offerde.
    René probeerde die te verdedigen, maar dat koste de rokade en een koning die het hele bord werd overgejaagd. Uiteindelijk ging hij aan de complicaties daarvan en aan tijdsnood ten onder.

De stand is nu 4-2, dus verliezen kan niet meer.

Er kwam een Panov variant op het bord in de partij tussen Kees van Toor en Tjerk Aalbregtse, waarbij Tjerk aanvalskansen had.
    Een aanval op de koningsstelling van Kees sloeg niet door en Kees kreeg in het eindspel kansen en wist het eindspel te winnen.

5-2, De winst is binnen.

De laatste partij van deze avond is die op bord 5 tussen Gera de Jong tegen Simon Dirkse. In de damegambiet kwam Gera niet in haar spel. Simon wist positioneel iets voordeel uit te bouwen.
    Maar ook hij kwam niet tot een aanval. Beide spelers gebruikten allebei veel tijd. Zodat ze op zet 20 nog een half uur op de klok hadden. Gera kreeg meer ruimte en begon weer iets meer kansen te zien.
    Simon gebruikte nog steeds veel tijd en kwam in tijdnood. Daardoor liet hij een stuk in staan. Maar in tijdnood wil dat nog niet alles zeggen.
    En nadat Gera nog een paard over had, wist ze Simons koning vast te zetten en kon ze zelf met een pion de overkant bereiken. Met een dame achterstand werd door Simon opgegeven.

En had Lierse er weer een punt bij en was de winst met 6-2 binnen.

Overzicht voor ronde 19, gespeeld op 04-04-2022
    Johan v.d. Berg Simon v. Swieten remise