Hier een pionnetje, daar een pionnetje.

De partij tussen Wim van der Wel en Sander de l’Ecluse begon met e4-e5. Door een dubbele aanval kon Sander een pion veroveren. Hierdoor moest Wim veel verdedigen. In het eindspel wist Sander er nog 2 te veroveren, waardoor voor kwam te staan met 3 pionnen, waarna Wim het opgaf.

Jan Tamerus kwam met wit tegen Simon van Swieten in een lastige partij terecht. Jan won een pion maar Simon kon daardoor het initiatief overnemen en kwam met gevaarlijke dreigingen op de koningsvleugel.  Jan kon dit adequaat verdedigen maar zijn stukken werden tot verdedigen gedwongen. Er was in feite sprake van een “pat”stelling.  Jan kon zich niet van het verdedigen bevrijden en Simon was er alles aan gelegen dit zo te houden. Nadat Jan een eerder remise aanbod had afgeslagen, nam hij het laat op de avond alsnog aan.: remise na flinke strijd.

Sandra van den Berg lette in de opening niet goed op, waardoor Leen Kemeling een pion veroverde. Na het afruilen ontstond er een eindspel met voor beiden 2 torens en een aantal pionnen. Sandra stond op het punt een pion van Leen terug te veroveren, toen ze zag dat op mat uitliep. Dus moest ze de pion laten gaan en de mat verdedigen. Leen boot tenslotte remise aan, wat Sandra graag aannam.

Overzicht voor ronde 6, gespeeld op 18-10-2021
Wim Poot Teun v. Dijk remise