Het schaken was lange tijd gestaakt, maar nu werd er dan toch weer geschaakt!

Op maandag 13 september werd bij de Lierse Schaakvereniging voor het eerst sinds lange tijd weer geschaakt. Door het coronavirus was fysiek schaken niet mogelijk geweest en iedereen was dan ook dolblij, dat men hun schaakvrienden en – vriendinnen weer kon ontmoeten. De onderlinge afstand was nog wel minimaal 1,5 meter en ook de bewegingen in de zaal moesten zoveel mogelijk worden beperkt. Maar … er werd weer – tegen elkaar – geschaakt!
De eerste ronde van de nieuwe interne competitie 2021-2022 stond op het programma.
Kees van Toor – een sterke speler, die vorig jaar de gelederen van Lierse was komen versterken – speelde met wit tegen Wim Poot. In een dame-opening was Wim (te ? ) voorzichtig en speelde d6, g6 en c6. Kees rokeerde echter te vroeg, waardoor Wim tijd kreeg om de d-pion door te schuiven. Op de 13e zet kon Wim met een kleine combinatie een pionnetje veroveren en op de 17e zet volgde er nog één. Kees bleef echter – met dame, toren, loper én paard – dreiging uitoefenen op de witte stelling. Toen Wim een vijandelijk paard klem zette, gevolgd door een bijna gedwongen afruil, gaf Kees op.
Dick Valk speelde met wit tegen Jan Tamerus. Het was duidelijk te merken dat het lang geleden was dat beide spelers een serieuze partij hadden gespeeld. De opzet van de partij was rustig; er kwam een Siciliaanse opening op het bord, waarin beide spelers zich konden vinden. Er ontstond een strijd om het centrum waarbij Jan succes leek te hebben. Toen deze aanvallen meer aspiraties kregen, wist Dick dat fijntjes te pareren, waarna Jan onder druk kwam te staan. Een onachtzaamheid van Dick werd door Jan gretig gebruikt om een kwaliteit te veroveren, maar Dick wist daarbij een pionnetje te verschalken. Dick bleef gevaarlijk met één toren en het loperpaar, terwijl ook de pionnen van Jan meer verspreid stonden. Aan het eind van de avond taxeerden beiden de stand als gelijkwaardig en werd de vrede getekend. Beide spelers gingen aan het einde van de speelavond met een voldaan gevoel naar huis.
Teun van Dijk speelde met zwart tegen Gerard Stolze, die na afwezigheid van enkele jaren, weer wekelijks wil gaan spelen. Gerard ging gemotiveerd en strijdlustig uit de startblokken en offerde op de 4e zet al een pionnetje op c3 in de Siciliaanse opening. Gaande de strijd merkte Gerard, dat zijn routine in de afgelopen schaakloze jaren toch enigszins was afgenomen. De zwarte stukken kwamen beter te staan en Gerard moest op de 22e zet nóg een pion inleveren. Met een ‘alles of niets’ offer (een loper op h7) probeerde Gerard het tij te keren, maar het mocht niet meer baten. Hij gaf enthousiast op, want zijn routine had weer een mooie ‘boost’ in de goede richting gekregen!

Overzicht voor ronde 1, gespeeld op 13-09-2021
Kees v. Toor Wim Poot 0-1