De eerste ronde van het seizoen 2020-2021

Nog nooit heeft de eerste ronde van het seizoen het bestuur van de Lierse sv zoveel hoofdbrekens gekost.  Ondanks de corona-crisis is besloten om de knoop toch door te hakken. En op 14 september vond de eerste ronde plaats.

In de zalen werden eerst alles klaar gezet. De handgel en schoonmaakdoekjes bij de ingang geplaatst. Voordat iedereen kon beginnen kregen ze eerst nog instructie over het te voeren protocol. Iedereen moest zijn eigen bord en stukken opzetten. Geen stukken van een andere aanraken was wel erg lastig. En we zaten ver van het bord. Er overheen hangen was niet mogelijk.

Met 26 leden werd er een begin gemaakt met deze toch op voorhand bijzondere competitie.

Gerard Buijs speelde tegen Sandra van den Berg voor de nog niet beëindigde beker van vorig seizoen.
Gerard kwam beter te staan, maar zag een winst van een paard over het hoofd. Hij gaf even later een eigen paard weg en daarmee de partij.

Het nieuwe lid Kees van Toor trof  Jaap de Jong. Eerst dachten ze dat een lange rokade de winst voor Kees betekende, maar een kleine onnauwkeurigheid even later deed Jaap de das om.

Gera de Jong verloor tegen Adriaan Verduijn al snel een pion. Maar met een lange rokade wist Gera tegenspel te krijgen. Maar Adriaan kon Gera’s aanval pareren. Nadat de grote stukken van het bord verdwenen waren, was de overmacht aan Adriaans pionnen Gera te veel.

Dick Valk – Hans Nieswaag (1-0).Nadat er al snel veel geruild was kreeg zwart misschien een licht voordeel omdat wit een losse pion had. Wit lette ook nog niet op en verloor hem. Maar dat betekende wel dat er naast de zwarte koning niemand meer thuis was op de achterste lijn. Vervolgens zou wit zijn toren op visite komen, maar zwart liet het niet zover komen.

Omdat ieder zich goed aan het protocol heeft gehouden, was het ook een geslaagde avond.

Overzicht voor ronde 1, gespeeld op 14-09-2020
Adriaan Verduijn Gera de Jong 1-0