di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Nipt verlies Lierse Schaakvereniging tegen het Zoetermeerse Promotie (4,5 – 3,5)

Promotie-6 - Lierse-1 Pascal had zijn wedstrijd al vooruit gespeeld en hij had – volgens eigen zeggen - helemaal niet hoeven en mogen verliezen, maar hij deed dat toch.

Hij speelde te voorzichtig en op het cruciale moment zag hij een mooie kwaliteitswinst (dame voor toren) over het hoofd. Zelfs toen was er nog geen man overboord, want beiden hadden twee torens en vijf pionnen en Pascal nog een kwartier meer bedenktijd. Pascal wilde persé winnen; hij sloeg een remise aanbod af, maar ging uiteindelijk zelf mat.

Gerard Stolze kwam na de opening 3 pionnen voor te staan, maar zijn tegenstander kreeg wel een ijzersterk loperpaar. Gerard kon in het eindspel mat alleen voorkomen, door de dame te geven voor een toren, gevolgd door een kansloze situatie. Zover liet Gerard het niet komen en gaf op.

Jan Valstar kwam aardig uit de opening en hij rukte op beide flanken op met zijn pionnen. Jan kon zijn paard op een strategische plaats in de vijandelijke stelling posteren. Zijn tegenstander koos er voor om het paard en een pion te ruilen voor een toren. Jan kwam beter te staan, maar pas toen een pion van hem kon promoveren, was het volle punt binnen.

Cock Hazeu kreeg op bord 3 een soort van Konings-Indisch tegen zich. Aanvankelijk zag het er wel aardig uit, maar na een paar mindere zetten, begonnen er voor Cock stellingsproblemen te ontstaan. Dat leidde ertoe dat zijn tegenstander op de 26e zet een kwaliteit kon winnen. Nog zo’n twintig zetten lang probeerde Cock er daarna toch nog wat van te maken. Maar zijn tegenstander voerde secuur de druk op, zodat Cock op de 44e zet het vaantje kon strijken.

Het spel van Gera de Jong bleef de gehele partij in evenwicht. Gera probeerde van alles om er nog iets van te maken, maar nadat de meeste stukken van het bord waren, werd de vrede getekend.

De partij van Teun van Dijk kenmerkte zich door een strijd om een pionnetje op e6. Teun viel dit kleinood langdurig aan met een paard, 2 torens en een dame, terwijl een pion op de f-lijn - indien nodig - ook nog bij kon springen. Geduldig wachtte Teun zijn kans af en uiteindelijk kon de e6-pion de doos in. Even later volgde nog een tweede pion en lag de winst voor het grijpen. Behoedzaamheid bleef echter geboden, maar toen zijn tegenstander een giftig pionnetje snoepte, moest hij zijn dame tegen een toren inleveren, waarna hij direct opgaf.

De partij van Annemarie Voorberg ontbrandde na enkele strategische zetten. De vijandelijke koning kwam onder druk te staan, maar door een fraaie combinatie, leek de Promotie-man de dame te gaan winnen voor een toren. Annemarie had hier anders op kunnen reageren, maar waarschijnlijk was de partij dan óók verloren gegaan, zoals nu het geval was.

Invaller Wim Poot kreeg een mooie dame/loper lijn en even later ook nog een open h-lijn. Deze betere stelling wist hij echter niet te verzilveren en uiteindelijk bleef er voor Wim een plus-pionnetje over, dat helaas ook de winst niet kon veiligstellen. Op het moment, dat Wim remise aan wilde bieden, blunderde zijn tegenstander, waarna Wim de winst alsnog kon binnenhalen.

Helaas viel een nipt verlies van 4,5 – 3,5 ons ten deel.

Overzicht voor ronde 8, gespeeld op 31-10-2016

Dick Valk - Wim Kröschell 1-0