ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Ondanks problemen wint Wim Poot van Ruud van Heyningen en neemt en passant de koppositie over.

Op maandag 24 oktober werd bij de Lierse Schaakvereniging de zevende ronde van de interne competitie gespeeld, alsmede de eerste ronde van de Joop van den Berg bokaal. Voor die beker zaten Pascal van Dijk en Dick Valk tegenover elkaar, waarbij Pascal met wit het centrum wilde beheersen, terwijl Dick de flanken bestookte. Pascal viel met het loperpaar en dame de zwarte koningsvleugel aan en Dick verlegde het strijdtoneel naar de open c-lijn.

Ogenschijnlijk gebeurde er niet veel en zou, een grote afruil van torens en lichte stukken, tot remise leiden, maar daar hadden beiden weinig aan; er moest immers een winnaar komen. Pascal gooide als eerste de knuppel in het hoenderhok met een loperoffer, maar Dick counterde prompt met een tegenoffer. Dat pakte echter niet goed uit: na een grote afruil had Pascal een stuk meer en twee gezonde vrijpionnen en bovendien zeeën van tijd meer om dit tot een goed einde te brengen. De laatste paar plaagstoten van Dick hielpen niet meer: 1-0 en Pascal door naar de volgende ronde.

Wim Poot bekerde met wit tegen Ruud van Heyningen een vreemde open partij. Wim stormde met zijn pionnen naar voren, terwijl Ruud zijn stukken in stelling bracht. Wim vergat te rokeren en kwam behoorlijk in de problemen. Door een foute zet van Ruud, kon hij echter terugkomen in de partij. Wim ging met stukwinst het eindspel in en met nog enkele minuten op de klok, kon Wim de overwinning binnenhalen.

Voor de onderlinge speelde Jan Tamerus tegen Gerard Stolze en voelde zich niet thuis in de gekozen opening. Jan deed dan ook enkele minder goede zetten en gaf Gerard de kans, om een sterke aanval op te zetten. Op het moment dat Jan niet de juiste verdediging vond, dreigde er mat, zodat hij de partij opgaf.

Teun van Dijk speelde tegen Cock Hazeu een gelijk opgaande strijd. Kennelijk hadden beiden enige angst om iets te ondernemen. Zo bleef het een gezapige partij, die dan ook in remise verzandde.

Overzicht voor ronde 7, gespeeld op 24-10-2016

Teun van Dijk - Cock Hazeu remise