ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

‘Lady’s evening’ bij Lierse Schaakvereniging

Lady’s evening to-day! De dames Gera de Jong en Annemarie Voorberg zaten tegenover elkaar en maakten er een mooie pot van. Gera kwam al snel een paard voor tegen een pion.

Annemarie dacht dat ze een leuk grapje kon uithalen, maar daardoor kon Gera datzelfde bij Annemarie doen. De stukken van Annemarie kwamen zo goed te staan, dat ze het paard weer terugwon. Met 2 pionnen voor ging Gera met ongelijke lopers het eindspel in, maar Annemarie kon alles keurig ‘keepen’, met een puntendeling als gevolg.

Gerard’s game:
Gerard Buijs speelde met wit tegen Gerard Stolze, wiens dame al vrij snel in het nauw werd gedreven, maar die kon Stolze vakkundig ruilen. Buijs durfde daarna geen initiatief meer te nemen, waardoor Stolze steeds beter in de partij kwam. In een spannend eindspel kwam Buijs uiteindelijk een tempo te kort, waardoor een losgebroken pion van Stolze kon promoveren en voor het hele punt zorgen.

Cock Hazeu (met wit) had tegen Rinus van Rodijnen lange tijd wèl ruimtelijk voordeel, maar geen materieel. Op de 22e zet bood Rinus remise aan, maar hij had net met F6 zijn koningsstelling wat moeten verzwakken. Cock zag er dus nog wel brood in. Toen hij op de 40e zet een kwaliteit won, betaalde het afgeslagen remiseaanbod zich uit. Met nog 1,5 minuut op de klok gaf Rinus vervolgens nog een paard cadeau, waarop hij de pijp aan Maarten gaf.

Ar Verduijn speelde met wit tegen Teun van Dijk een bijzonder boeiend gevecht uit. Het eerste stuk verdween pas op de 20e zet van het bord. Ar rukte voortvarend op en bestormde met al zijn manschappen de vijandelijke koningsstelling. Ternauwernood kon Teun zich tegen alle dreigingen, penningen en aanvallen verdedigen. In een bijzonder gecompliceerde stelling kon Teun een pionnetje snoepen en omdat het verloop goed voor hem uitpakte, volgde ook nog een tweede. Bij zijn laatste zet kwam Ar nog met een fraaie valkuil, maar daar trapte Teun niet meer in, waarna Ar zich gewonnen gaf en Teun de koppositie van de ranglijst kon overnemen.

Overzicht voor ronde 6, gespeeld op 17-10-2016

Cock Hazeu - Rinus van Rodijnen 1-0