di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Strategisch gevecht tussen Annemarie Voorberg en Jan Tamerus eindigt in remise.

Annemarie Voorberg ontwikkelde vooral haar stukken in haar partij tegen Jan Tamerus, die met name zijn pionnen ontwikkelde. Annemarie kon dat echter niet uitbuiten en er ontstond een strategisch gevecht.

Beide spelers zetten hun stukken in stelling om in de aanval te gaan, maar het leek er niet van te gaan komen. Door een verkeerde manoeuvre verloor Annemarie een pion - en nog erger - de zorgvuldig door Jan in stelling gebrachte stukken konden nu goed gaan samenwerken en na elke zet dreigden er nieuwe gevaren voor Annemarie. Toch had ze nog een kleine combinatie in petto, die Jan volkomen van zijn stuk bracht. Hij reageerde niet goed, waardoor nu aan beide kanten zware gevechten ontstonden. Hoewel Jan twee pionnen voor kwam te staan, kwam hij de schrik niet meer te boven en daarom werd in tijdnoodfase de vrede getekend.

Cock Hazeu kwam met zwart tegen Jan Valstar beter uit de opening. Op de 14e zet zag Cock een combinatiemogelijkheid, die hij met een paardoffer begon. Toen de rook op de 20e zet was opgetrokken, was Jan een kwaliteit en een pion achterop geraakt. Jan probeerde nog wat spel te verzinnen, maar toen Cock op de 31e zet de kans kreeg een toren te geven voor twee lichte stukken, gaf Jan de pijp aan Maarten.

Koploper Pascal opende met wit tegen nummer twee Ar Verduijn met het Damegambiet. Voor Ar geen probleem, hij had nog nooit verloren van Pascal en mocht het duel dus met vertrouwen tegemoet zien. Ar ruilde al snel een paard voor een loper, om met zijn loperpaar later in de partij onheil te kunnen stichten. Pascal schoof de stelling echter snel dicht en sloot de lopers op, zodat hij optimaal gebruik kon maken van zijn koppel paarden, waarmee hij Ar ver in de verdediging drong. Bovendien had hij nog een open h-lijn, waarlangs hij zijn torens kon verdubbelen. Het was wachten op de beslissende aanval, maar die kwam niet: de eerste de beste terugtrekkende beweging van het witte paardenpaar bleek onnodig en onjuist: het gaf Ar de gelegenheid om een loper te bevrijden en de aanval te breken, zodat hij remise aan kon bieden, die Pascal wel aan moest nemen. Een gemiste kans voor Pascal, maar wel een terechte uitslag van een spannende partij.

Teun van Dijk opende met wit een gewone Italiaanse opening, maar Wim koos echter voor de agressieve Traxler variant. Teun accepteerde terecht het loperoffer op f2 niet, want dan zou de partij bijzonder snel zijn afgelopen. Op de 8e zet blunderde Teun echter wél, waardoor Wim de dame kon veroveren, maar dat kostte hem wel 3 stukken. De op papier dodelijke aanval van Wim zette echter niet door. Toen de kruitdampen opgetrokken waren, zagen beide spelers geen winstvariant meer, zodat tot remise werd besloten.

Stand na ronde 5:

1.   Pascal van Dijk (438)
2.   Adriaan Verduijn (432)
3.   Wim Poot (412)
4.   Teun van Dijk (395)
5.   Sandra van den Berg (385)
6.   Simon van Swieten (379)

Overzicht voor ronde 5, gespeeld op 10-10-2016

Jan Valstar - Cock Hazeu 0-1