di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Verdiend gelijkspel van Wim Poot tegen Ar Verduijn

Koploper Ar Verduijn moest het opnemen tegen de nummer 2 Wim Poot. Ar opende met c4 en dat terrein kende Wim niet. Ar kwam dan ook beter te staan, zonder dat dat materieel voordeel opleverde.

In het middenspel toonde Ar zijn ware kracht en ging met 3 stukken Wim’s koningsstelling aanvallen. Wim bleek echter overal net nog één zetje over te hebben. Na enkele wilde zetten van Ar, kreeg Wim bijna het initiatief, maar dat was niet voldoende voor de winst, met remise als gevolg.

Pascal van Dijk kreeg tegen Piet Quak al snel de gelegenheid om een aanval op de vijandelijke koning te ontketenen. Met kunst en vliegwerk kon Piet een en ander nog overeind houden. Maar met een fraai loperoffer brak Pascal de stelling open en toen was Piet genoodzaakt om een loper terug te offeren. Uiteindelijk speelde Piet één zetje te voorzichtig en dat gaf Pascal de gelegenheid om een nieuwe aanval te beginnen, die onhoudbaar was. Punt voor Pascal dus.

Kampioen Gerard Stolze gebruikte veel tijd in zijn Siciliaanse partij tegen Jan Valstar, die het idee had, dat hij beter uit de opening was gekomen. Na een flinke afruil ontstond een eindspel met beiden pionnen en een ongelijke loper. Veelal eindigt zo’n partij in remise en zo ook nu. In de analyse achteraf bleek, dat Gerard gewonnen stond, dus Jan vierde binnenskamers toch een klein feestje!

Overzicht voor ronde 4, gespeeld op 03-10-2016

Gerard Stolze - Jan Valstar remise