ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Lierse Schaakvereniging verliest met 2,5 - 5,5 van Haeghe Ooievaar

Ar Verduijn moest met zwart het eerste bord verdedigingen. En dat deed hij met verve! In het eindspel stond hij zelfs een pion voor in een remiseachtige stelling.

Winst was echter nog ver te zoeken en daarom werd er remise overeengekomen. Cock Hazeu kreeg op bord 2 een tegenstander met nog weinig wedstrijdervaring.
Cock kon al snel een stuk vastzetten en dat leverde hem op de 13e zet al een loper op. Even later gaf zijn tegenstander op, zodat binnen een uur Lierse al met 1 – 0 voor stond.

Gerard Stolze offerde in het Albin tegengambiet een vol stuk met als rente, dat zijn tegenstander geen rokade meer had, ontwikkelingsachterstand had opgelopen en een pion achter stond en later nog een. Vervolgens toverden beide spelers een combinatie uit de hoge hoed, waarna een leuk eindspel ontstond. Uiteindelijk wist de ‘Ooivaar’ met fijne manoeuvres een vrijpion te creëren, die even later de winst opleverde.

Gera de Jong ging ietwat te snel in de aanval, waarna een open partij ontstond. Nadat deze aanval was afgeslagen, kwam Gera een pionnetje achter te staan. In het eindspel hadden de vijandelijke torens de sterke velden in bezit, waarna Gera nog een pion verloor. Voor Gera was er geen houden meer aan en zij moest de partij opgeven.

Teun van Dijk speelde een langdurige, ingewikkelde partij tegen de enige dame van Haeghe Ooievaar. Het bord bleef lange tijd vol met stukken met dreigingen over en weer. Beiden hadden hun stelling ‘dichtgetimmerd’ en elke truc werd tijdig doorzien. Beiden maakten geen foutjes, maar beiden zagen ook geen winstvarianten, met remise als gevolg.

Annemarie Voorberg had zich met zwart terdege voorbereid op deze wedstrijd, maar helaas kwam zij achter de witte stukken zitten! Volgens Annemarie was in het middenspel de angel uit de partij en kreeg zij (pas) in tweede instantie toestemming om remise aan te bieden. Haar tegenstander wilde echter doorspelen en dat was ook logisch, want hij kon al snel een pion winnen. Dit pionverlies had Annemarie niet aan zien komen. Maar even later kon ze weer een pion terugwinnen, maar haar tegenstander kon op eeuwig schaak spelen, om niet ten onder te gaan, zodat het alsnog remise werd!

Op bord 7 speelde Pascal van Dijk 9 zetten lang een symmetrische partij. Hierna begon zijn tegenstander zich op de koningsstelling te richten, terwijl Pascal op wilde stomen op de damevleugel. Helaas kreeg Pascal hier de kans niet voor, omdat de vijandelijk pionnen te dwingend waren geworden. Toen de witte torens ook nog de stelling van Pascal binnendrongen, werd het Pascal te veel, waarna hij de strijd opgaf.

Invaller Nico Alsemgeest won in de opening al een pion en ook kreeg hij een open stelling, die Nico graag op het bord ziet. De tijdnood ging echter een rol spelen en Nico moest de pion teruggeven, waarna zijn tegenstander de ‘pot’ mooi uittikte!

Helaas een behoorlijke nederlaag van 2,5 - 5,5 voor Lierse.

Overzicht voor ronde 3, gespeeld op 26-09-2016

Jan Tamerus - Hans Nieswaag remise