di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Ar Verduijn kampioen van de Lierse Schaakvereniging

Ar Verduijn moest in de 27e en de op een na laatste ronde, afrekenen met Gera de Jong om zijn kampioenschap veilig te stellen. Deze overwinning was nodig, om zijn enige concurrent – Cock Hazeu, die van Piet Quak won – van zich af te schudden.

Ar speelde met wit tegen Gera de Jong en hij kreeg direct na de opening en de rokade het initiatief en begon zijn lopers op de koningsstelling te richten. Gera kon, door slim de centrumpionnen af te ruilen, haar stelling aanvankelijk goed verdedigen. Maar de druk werd alsmaar groter en er werd steeds meer afgeruild. Uiteindelijk, nadat de stofwolken waren op getrokken, had Ar een paard en een loper met vier pionnen en Gera een paard en vijf pionnen. En ja, met een loper meer werd deze partij door Ar gewonnen. Door dit resultaat kan Ar door zijn enige concurrent Cock Hazeu niet meer ingehaald worden en is hij de terechte kampioen van het seizoen 2016-2017!

In de partij tussen Piet Quak en Cock Hazeu had Cock een overwinning nodig om in theorie tot de laatste avond voor het kampioenschap mee te kunnen doen. Piet opende zijn favoriete f4 en al snel kwam het centrum vast te staan. Cock ging verwoed met al zijn andere pionnen ten aanval, zowel op de dame- als op de koningsvleugel. Hij zag af van de rokade en Piet kwam steeds meer in de verdediging. Piet had namelijk wèl, kort, gerokeerd en dat maakte Cock’s koningsaanval gevaarlijk. Ingeleid door een quasi-paardoffer op de 28e zet, won Cock een kwaliteit. Een paar zetten later had hij ook nog een niet meer te stoppen ‘hardlooppion’. Overtuigende reden voor Piet om de pijp maar aan Maarten te geven. Maar door de winst van Ar Verduijn moest Cock zijn  kampioensaspiraties toch opgeven.

Teun van Dijk dacht dat hij tegen Annemarie Voorberg goed uit de opening was gekomen. Er ontstond een spannend en boeiend gevecht met tegengestelde rokade. Maar toen Teun vrijwillig een paard langs de rand van het bord liet grazen, was de spanning plots verdwenen. Annemarie waagde het erop; ze snoepte een pionnetje, even later nog een en met een paard won Annemarie ook nog de kwaliteit. Toen Annemarie de dames kon ruilen was het gedaan en gooide Teun de handdoek in de ring.

Overzicht voor ronde 27, gespeeld op 27-03-2017

Piet Quak - Cock Hazeu 0-1