ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Lierse-1 onderuit tegen Schaakhuis-3   ( 2 - 6 )

Lierse-1 moest hun zesde HSB-wedstrijd tegen het nog ongeslagen Schaakhuis spelen. De messen waren tot het uiterste geslepen en iedereen was tot het bot gemotiveerd. Rond de klok van half 11 zat iedereen nog te zwoegen achter hun bord.

Ar Verduijn speelde met zwart tegen Dimitri Karagantcheff, de voorzitter van de HSB en een grote man uit Rusland. De eerste vier zetten was een Caro-Kann opening, maar al snel begon Dimitri zijn kozakken (pionnen) op te schuiven. Hij kreeg drie pionnen op de vijfde rij. Ar liet hem rustig komen en ging de stelling op de koningsvleugel en het centrum vast zetten. En nu was het de beurt van Ar om op de damevleugel met alle manschappen aan te vallen. Ar won een pion en ook een centrumpion. De witte koning had geen schuilplaats meer en Ar walste door het centrum. Helaas voor Dimitri was er geen houden meer aan en ook deze Haagse tsaar moest opgeven.

Cock Hazeu kreeg met wit op het tweede bord in het Konings-Indisch geleidelijk aan een behoorlijke stelling. Zijn tegenstander bood hem daarom al op de 22e zet remise aan, waar Cock niet op inging. Dat had hij maar beter wèl kunnen doen, want even later verloor hij een belangrijke centrumpion. Cock zette daarna nog wel een koningsaanval op, maar die was niet gevaarlijk genoeg. Na nog een ‘mispeer’ moest hij een loper offeren. De Schaakhuisman had nog weinig tijd op de klok, maar legde in het vervolg Cock secuur om

Gera de Jong kwam niet goed uit de opening en haar tegenstander nam steeds een pionnetje te grazen. Op het moment dat ze drie pionnen achter stond, kon ze eindelijk wat terug doen en de kwaliteit winnen. Maar de drie pluspionnen kwamen nu dreigend naar voren en om te voorkomen dat deze dames zouden worden, moest Gera een paard en een toren geven voor 2 pionnen, een paard en een loper. Gera kwam in een verloren eindspel terecht met 3 tegen 4 pionnen, dat haar tegenstander vakkundig afmaakte.

Teun van Dijk moest in het middenspel een stuk inleveren voor twee centrumpionnen. Achteraf bekeken bleek dat dat niet eens echt heel slecht was. Na een foutje van zijn tegenstander kon Teun met een kleine combinatie materiaal terugwinnen, waarna hij een pion in de plus bleef staan. In een gewonnen eindspel blunderde Teun een volle toren weg en gaf direct op.

Annemarie Voorberg kwam wat moeizaam uit de opening en hierna ontspon zich een strategisch gevecht, dat Annemarie veel tijd kostte. Dit brak haar op, want in de tijdnoodfase wist haar tegenstander de winst naar zich toe te trekken.

Pascal van Dijk speelde met wit het Boedapester-gambiet, waarbij zwart een pion offert voor ruimte en ontwikkelingsvoorsprong. Pascal kreeg inderdaad een zware aanval over zich heen, die hij slechts met grote moeite kon ‘keepen’. Zwart verzuimde om door te drukken en nam de pion ook niet terug, integendeel! Pascal ging met zijn dame op ‘pionnenroof’ en kon met enkele scherpe zetten het initiatief overnemen. In een combinatie van schaakjes veroverde Pascal een volle toren, waarna de winst snel binnen was.

Jan Tamerus kwam met zwart zeer aanvallend te staan en hij ging op zoek naar een winnende combinatie. Zijn tegenstandster verdedigde zich echter uiterst bekwaam. De rollen waren plotsklaps omgedraaid, toen Jan haar verraste met een kwaliteitsoffer. Het offer was giftig, zodat Jan een stuk achter kwam en in een verloren eindspel de partij moest opgeven.

Piet Quak opende zoals gewoonlijk met f4, waarna beide spelers hun stukken ontwikkelden. Zijn tegenstander gebruikte veel tijd, maar Piet kon in het middenspel toch een pionnetje verorberen. Helaas deed Piet daarna enkele minder goede zetten en moest een loper inleveren.
Piet dacht nog op tijd te kunnen winnen, want zijn tegenstander had niet eens meer een minuut bedenktijd over. Maar met een fraai torenoffer won de Hagenaar of Hagenees de partij.

Een bittere nederlaag van 2 – 6 viel ons derhalve deel!

Overzicht voor ronde 26, gespeeld op 20-03-2017

Nico Alsemgeest - Johan van den Berg remise