ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Ar Verduijn op koers voor het kampioenschap van de Lierse Schaakvereniging

De nummer 2 van de ranglijst, Cock Hazeu, speelde met wit tegen koploper Ar Verduijn. Beide spelers staan praktisch gelijk en dus beloofde het een spannende strijd te worden. En dat werd het ook!

Ar beantwoordde de opening d4 van Cock met c3 en dat betekende dat men direct uit de theorie raakte! Maar hoe dan verder? Ar kreeg het initiatief; hij was prachtig ontwikkeld en kon aan beide kanten rokeren. Ar begon nu met zijn koningspionnen aan te vallen, maar Cock kon rustig verdedigen en afruilen. Op de 24ste zet zette Cock zijn paard in het hart van Ar’s stelling. De rollen waren omgedraaid en Cock had het nu duidelijk voor het zeggen.
De oplossing van Ar was, dat hij zijn toren ruilde voor een paard en een pion. De tijdnood-fase begon ook te naderen. Voordat de dubbele torens van Cock gevaarlijk konden worden, had Ar nog een listig aanvalsplan met zijn loper en zijn dame. De koning van Cock kwam klem te staan en in de tijdnood zag Cock niet de remisevariant, zodat Ar met de overwinning naar huis ging! Hij kan zich dus zo langzamerhand gaan opmaken voor de ‘balkonscene’!

Voor de tweede halve finale van de Joop van den Berg bokaal speelden de zusjes Gera de Jong en Sandra van den Berg tegen elkaar. Sandra nam met een krachtige aanval direct al een centrumpion op de korrel, maar toen die niet succesvol was, probeerde Gera op dezelfde wijze haar zusje onderuit te halen. Ook Gera slaagde daar niet in, maar zij kwam langzaam maar zeker wel beter te staan. Na een dubieuze torenzet van Sandra, won Gera een pion, terwijl Sandra’s toren ook nog eens buiten spel kwam te staan. Sandra werd naar achteren gedrongen en toen een pion van Gera de andere kant van het bord bereikte, was het voor Sandra over en uit. Gera bereikte derhalve de finale van de Lierse beker, waar zij het moet opnemen tegen Jan Valstar.

Een boeiend gevecht ontstond in de partij tussen Teun van Dijk en Piet Quak. Ondanks het feit dat beiden elkaar goed kennen, schuwden beiden de aanval niet. Piet veroverde een pionnetje, maar daardoor kreeg Teun een open lijn op de koningsstelling, die hij met 2 torens kon bezetten. Voor beiden was een winstvariant niet eenvoudig te vinden, zodat Teun remise aanbood, die door Piet werd geaccepteerd.

Overzicht voor ronde 25, gespeeld op 13-03-2017

Cock Hazeu - Adriaan Verduijn 0-1