ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Jan Valstar plaatst zich als eerste voor de finale van de Lierse beker.

Voor de halve finale speelden Ar Verduyn met wit tegen Jan Valstar. Ar opende met c4, waarmee Jan direct al uit zijn openingskennis raakte. In een spannende partij komt Jan na een wat onhandige paardzet van Ar iets beter te staan.

Jan dreigde te promoveren, maar Ar kon dit voorkomen door zijn toren te offeren tegen 2 pionnen. Ogenschijnlijk kon Jan zijn voorsprong gemakkelijk in winst omzetten, maar niets was minder waar. De pionnen van Ar kwamen zeer sterk naar voren en Ar - die niet veel tijd meer had – bood een aantal malen tevergeefs remise aan, maar hij bleef in tijdnood toch goede zetten doen. Jan had nog voldoende tijd, maar hij maakte een blunder door een toren weg te geven. Ar bood nogmaals remise aan, die nu door Jan gretig werd geaccepteerd.
In de daarop volgende snelschaakpartij werden, met wisselende kansen, veel fouten gemaakt. De partij eindigde ook in een fout; in de veronderstelling dat hij gewonnen had, slaat Ar de vijandelijke koning, terwijl dat niet mag. De wedstrijdleidster vertelde hem, dat hij niet gewonnen had, maar verloren! Na deze zo boeiende, spannende en spectaculaire halve finale  bekerde Jan zich de finale in!

In de kwartfinale voor diezelfde beker werd nog de wedstrijd tussen Sandra van den Berg en Simon van Swieten gespeeld. Sandra speelde haar favoriete Damegambiet opening, die door Simon geaccepteerd werd. Simon ging echter zijn gewonnen pion verdedigen en omdat hij daarbij een fout maakte, verloor hij 2 pionnen. Sandra won middels een penning nog een pion en bovendien kwam een paard van Simon niet zo lekker te staan. Uit wanhoop offerde Simon dat paard en toen Sandra een nieuwe dame wist te halen gaf Simon de partij op, zodat Sandra verder bekert.
Zij komt in de halve finale haar zus Gera tegen en dat zal een heuse strijd opleveren. Beide zusjes strijden dan om het tweede plekje in de finale van de naar hun vader genoemde Lierse beker!

Voor de onderlinge competitie werd de partij tussen Jan Tamerus en Cock Hazeu gespeeld. Cock had een overwinning nodig om voor het kampioenschap mee te blijven doen. De partij ontwikkelde zich rustig, maar nadat Jan g4 had gespeeld, kreeg Cock de kans om met een dubbele aanval een pion te winnen. Jan gebruikte de half-open g-lijn om een batterij op te zetten op Cock’s koningsstelling. Cock verdedigde secuur en toen de rook was opgetrokken, was het Cock die ineens een batterij had op een volledig open g-lijn! Jan - inmiddels in hevige tijdnood geraakt - liet met zijn loper het matveld op g1 los en kon de pijp aan Maarten geven.

Overzicht voor ronde 24, gespeeld op 06-03-2017

Sandra van den Berg - Simon van Swieten 1-0