ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Ar Verduijn zet grote stap op weg naar het kampioenschap!

Koploper Ar Verduijn speelde tegen de nummer twee Teun van Dijk. Het werd een soort ‘6-punten wedstrijd’, want de winnaar zou goede zaken doen voor het kampioenschap.

Het werd een boeiend gevecht, waarin Ar drie groepjes pionnen kreeg en Teun twee, maar Ar kreeg twee mooie open lijnen in bezit. Toen Ar met zijn ‘manschappen’ de vijandelijke stelling kon binnendringen, was er geen houden meer aan. Uit wanhoop offerde Teun nog een kwaliteit, maar de partij was toen al gespeeld. Met deze overwinning zette Ar een grote stap naar zijn kampioenschap!

Arie de Jong (met wit) en Cock Hazeu speelden tegen elkaar een opening, waar ze beiden goed in thuis zijn. Maar Cock speelde een ‘verbeterde versie’! Hij accepteerde zowel op de g-lijn als op de b-lijn een dubbelpion, maar kreeg daar twee half-open lijnen voor terug. Op de a-lijn begon Cock een aanval op de stelling van Arie en toen pionverlies voor Arie dreigde, gooide hij er een kwaliteitsoffer tegenaan. Dat leverde hem nog wel twee losse pluspionnen op, maar die waren onverdedigbaar door Cock’s torenbatterij. Toen de rook was opgetrokken, bleef Arie een kwaliteit achter zonder compensatie. Hij liet het zich verder niet bewijzen en gaf de pijp aan Maarten.

Annemarie Voorberg en Piet Quak maakten een ‘wilde’ partij van hun wedstrijd. De ene gekke zet volgde op de andere. Annemarie raakte zelfs verstrikt in haar eigen bedenksels, terwijl Piet wat beter leek te gaan staan. Desondanks kon Annemarie zichzelf uit de knoop halen en werd na een knotsgekke partij de vrede getekend.

Nico Alsemgeest en Jan Valstar speelden tegen elkaar in de kwartfinale van de Lierse beker. Nico begon voortvarend aan te vallen en wist een pion te verorberen. Er dreigde een herhaling van zetten, maar beiden wilden deze bekerwedstrijd winnen. De pot werd met de minuut spannender, terwijl ook de tijd een rol van betekenis begon te spelen. De kansen keerden per zet en uiteindelijk won Jan, omdat hij meer tijd had om na te denken. Nico gaf op terwijl hij nog maar 19 secondjes op zijn klok had staan.

Overzicht voor ronde 22, gespeeld op 20-02-2017

Annemarie Voorberg - Piet Quak remise