ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Ar Verduijn nieuwe koploper bij Lierse Schaakvereniging.

Voor de Joop van den Berg bokaal speelde Arie de Jong met wit tegen Ar Verduijn. In een Siciliaanse opening kwam Arie iets beter te staan; hij had het initiatief en wat meer mogelijkheden, terwijl Ar uitsluitend moest verdedigen.

Het is ook niet leuk als je paard van armoede weer naar de onderste lijn moet. Maar de stelling was nog wel solide en geen van beiden durfde een opening te forceren en daarom werd er tot remise besloten. Daarom moest er gevluggerd worden en al gauw bleek, dat Arie zijn kruit in de eerste partij al had verschoten en dus kon Ar raak schieten. Arie gaf dan ook moe gestreden op. Ar nestelde zich hierdoor aan de kop van de ranglijst.

Cock Hazeu en Pascal van Dijk komen elkaar meestal twee keer per seizoen tegen en zijn gewend om er dan een hele strijd van te maken. Dit keer had Cock (met wit) al op de 12e zet een ‘naar grapje’ in petto, dat Pascal een stuk kostte. Het alternatief was dat Pascal een hele dame moest inleveren voor twee lichte stukken. Pascal vond het te vroeg om direct op te geven en speelde nog maar door, echter zonder compensatie voor het verloren stuk. Toen er op de 27e zet opnieuw een ‘naar grapje’ ten nadele van Pascal op het bord verscheen, gaf hij alsnog de pijp aan Maarten. Hierdoor blijft Cock in het spoor van de top van de ranglijst.

Na een rustige opening pende Simon van Swieten de f-pion van Sandra van den Berg, waardoor zij in de verdediging moest. Aan de andere kant van het bord won Sandra een pion, maar omdat dat niet voldoende was voor de winst, eindigde de partij in remise.

Teun van Dijk begon voortvarend aan zijn partij tegen Gera de Jong en kwam al snel beter te staan. Gera moest zelfs enkele stukken naar uitgangspositie terugzetten. Maar Gera liet het er niet bij zitten en na de 20e zet kwam de stelling weer in evenwicht. Vervolgens zette Gera een aanval op de koningsvleugel op, terwijl de stukken van Teun net verkeerd stonden. Hij offerde nog een paard, maar dat kon de aanval niet afwenden. Na nog wat materiaalwinst voor Gera gaf Teun laat op de avond - het was inmiddels al half 12 - op.

Overzicht voor ronde 20, gespeeld op 06-02-2017

Cock Hazeu - Pascal van Dijk 1-0