di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Lierse-1 boekt fraai gelijkspel tegen koploper DSC uit Delft

DSC-6 - Lierse-1 ( 4 – 4 )

Ar Verduijn speelde op bord 1 met wit de Engelse opening en stelde zijn rokade nog even uit, om een aanval voor te bereiden.

Op de 11de zet rokeerde Ar alsnog, maar wél de lange rokade. Hierdoor konden beide spelers aan een koningsaanval beginnen. De aanval van Ar werd steeds dreigender met zowel de dame als de beide torens op de g-lijn. Op de 30ste zet brak de verdediging van zwart open en kon Ar kon zijn dame ruilen voor twee torens, met als gevolg dat zwart zijn dame verloor en Lierse met 1-0 voor kwam te staan.

Jan Valstar speelde wel een heel bijzondere partij. Na 17 zetten waren bijna alle stukken al weer terug in de doos. Alleen de 4 paarden liepen nog rond en beiden hadden ook nog 7 pionnen. Het eindspel begon al snel en Jan kreeg een vrijpion, maar zijn tegenstander kon het allemaal ‘keepen’. Beiden hielden uiteindelijk nog slechts een paard over en dat is remise.

Cock Hazeu speelde op bord 3 tegen Rob Smits, die als enige in de poule nog het volle pond had gescoord (4 uit 4). De moderne Ben-Oni kwam op het bord en op de 26e zet won Cock een pion, maar die was niet goed te verdedigen, zodat hij hem op de 29e zet al weer terug moest geven. Zò bleef de partij in evenwicht en berustten beide spelers op de 39e zet in een remise.

De partij van Annemarie Voorberg ging lange tijd gelijk op. In het eindspel kreeg haar tegenstander wat kleine voordeeltjes en die leverden hem de overwinning op.

Pascal van Dijk speelde een mooie aanvalspartij, maar helaas kon hij met dame, toren, loper en twee paarden geen opening forceren op de vijandelijke koningsvleugel. Na wat afruilen resteerde alleen nog een dame met toren en in de tijdnoodfase koos de man uit Delft voor eeuwig schaak.

Gera de Jong was goed op dreef met haar partij, maar in het middenspel verloor ze een pion. Helaas verloor ze in het eindspel nog een pion, toen een paard haar stelling binnenkwam. Toen het paard geslagen werd, bleef er een verloren eindspel over.

Teun van Dijk speelde een gelijk opgaande partij tegen Simon Broos. Ondanks het feit dat beide spelers elkaar goed kennen, gingen beiden tot het ‘gaatje’ om de pot te winnen. In het verre eindspel was de stand echter nog steeds gelijk. Na wat heen en weer geschuif bood Teun op de 46e zet maar remise aan, toen de teamstand 3,5 – 3,5 was. Na enig nadenken accepteerde Simon de remise. Sterke Delftse spelers, die een en ander gadesloegen, lieten toen deskundig zien, dat Teun’s laatste zet een fout was en dat Simon door had moeten spelen voor de winst. Maar nu was het broodnodige matchpunt voor Lierse ‘in the pocket’!

Op bord 8 viel Sandra van den Berg in en kreeg een ferme aanval over zich heen. Het werd echt spannend, toen Sandra een paard offerde om een toren te winnen, maar daar trapte haar tegenstander niet in. Met een paardvork won Sandra even later de kwaliteit en een cruciaal pionnetje. Met nog maar een minuut op de klok, kreeg zij de overwinningshand aangereikt. Al met al een fraai gelijkspel tegen het Delftse team, dat alle voorgaande 4 wedstrijden had gewonnen!

Overzicht voor ronde 19, gespeeld op 30-01-2017

Nico Alsemgeest - Arie de Jong 1-0