ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Annemarie Voorberg lijdt eerste interne competitienederlaag tegen Cock Hazeu.

In de partij van Cock Hazeu tegen Annemarie Voorberg kwam Cock goed uit de opening. Hij kon een aanval opzetten waarbij Annemarie materiaalverlies alleen maar kon voorkomen door haar rokade te verbreken.

Toen Annemarie daarna niet de beste verdediging vond, kon Cock een hele toren winnen, waarop Annemarie al op de 19e zet de pijp aan Maarten gaf en haar eerste seizoensnederlaag voor de interne competitie moest bijschrijven.

Simon van Swieten verloor al vrij snel een pion in zijn partij tegen Ar Verduijn. Omdat alle stukken nog op het bord stonden, ontstond er toch een hevige strijd. Ar had het centrum stevig in handen en Simon had zijn verdediging keurig op orde. Ar ging met zijn f-pion de stelling van Simon bestoken en - met zijn toren erachter - bleef Ar dreigen. Simon moest weer een pion inleveren en na een grote afruil nog een. Hij geloofde het nu wel en schudde de hand.

Jan Valstar kwam tegen Hans Nieswaag in een fel gevecht gewikkeld en in het middenspel ontstond een bijzonder interessante stelling op het bord. Hans ging met twee torens en enkele pionnen in de aanval, maar Jan verdedigde zich met verve, met paard, loper en toren. De koning van Jan stond vast tussen de stukken van Hans, maar een winnende voortzetting was er niet te vinden. Beiden besloten tot remise en dat was terecht, want zelfs na lang analyseren zagen beiden niet hoe Hans had kunnen winnen.

Voor de beker speelde Rinus van Rodijnen tegen Gera de Jong, die met een loper door probeerde te dringen in de vijandelijke linies. Rinus offerde zijn toren voor een paard en een loper, terwijl Gera tijdens het slaan hiervan nog een pionnetje mee kon snoepen, waardoor het qua punten gelijk bleef. Omdat Gera geen zin had om op de late avond nog te gaan snelschaken, zette ze nog één keer aan. Door een klein foutje van Rinus kwam er een gaatje in zijn stelling en kon Gera de winst alsnog naar zich toetrekken.

Overzicht voor ronde 18, gespeeld op 24-01-2017
Cock Hazeu - Annemarie Voorberg 1-0