di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Veel remises bij Lierse Schaakvereniging

Nico Alsemgeest speelde met wit tegen Ar Verduijn de Siciliaanse opening, waarin de dames werden afgeruild. Het eindspel begon al vrij snel begon en Nico had duidelijk het initiatief, terwijl Ar steeds achter de feiten aanliep.

Nico durfde zijn pionnen heerlijk op - én door te schuiven, waardoor Ar steeds minder ruimte kreeg, hetgeen heel vervelend was. Ar bood remise aan, maar Nico dacht daar anders over en dus ging de strijd verder. Nico dreigde met een pion te promoveren, maar Ar kon via eeuwig schaak toch nog remise afdwingen.

In de partij van Wim Poot tegen Cock Hazeu rokeerde Wim lang en Cock zag zelfs helemaal van de rokade af. Op de 18e zet won Cock een kwaliteit, maar Wim kreeg wel een ijzersterk paardenpaar in het centrum. Het lukte Cock niet om een winnende strategie te bedenken. Integendeel: hij verspeelde zelfs nog twee pionnen. Toen Wim op de 39e zet remise aanbood, kon Cock niet anders dan daarin te berusten.

Dick Valk speelde met wit tegen Teun van Dijk, die iets beter uit de opening kwam. Dick investeerde veel tijd, hetgeen resulteerde in een briljant paardoffer! Dick kreeg een aanvallende stelling met uiteindelijk een fraaie pluspion. Helaas ruilde Dick op de 27e zet de dames af en dat leverde Teun een loper op. Toen Dick op de 32e zet nog een paard zou gaan verliezen, gaf hij op.

Overzicht voor ronde 17, gespeeld op 16-01-2017

Gerard Stolze - Johan van den Berg remise