ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Nico Alsemgeest op podium na fraaie overwinning op Cock Hazeu

In de strijd tussen de nummers 3 en 4 van de ranglijst, Cock Hazeu en Nico Alsemgeest, kwam de Hollandse verdediging op het bord.

In het beginnende middenspel won Cock een belangrijke centrumpion en nadat hij op de 23e zet nog een pion won, had hij het karwei natuurlijk gewoon af moeten maken. Maar met een verkeerde torenzet gaf Cock aan Nico de kans om terug te slaan en uiteindelijk één van Cock’s stukken te winnen. En Nico heeft schaakervaring genoeg om het daarna geduldig uit te tikken. Dus na afloop van de partij waren de kemphanen stuivertje gewisseld op de ranglijst.

Direct na de Engelse opening maakte Ar Verduijn een foutje door zetverwisseling in zijn partij tegen Dick Valk. Het gevolg was, dat Dick zomaar een pion kon verdienen, maar ook hij vergiste zich en verloor een loper tegen een pion. De wedstrijd tussen de ‘amateurs’ ging gewoon verder, want Dick had een mooie stelling gekregen. Dick ging uit alle macht aanvallen en Ar moest 26 zetten lang manoeuvreren om eindelijk veilig te staan, om dan zelf aan te kunnen vallen. En toen ging bij Dick gewoon het licht uit. Een bizarre partij.

Teun van Dijk speelde Italiaans tegen Pascal van Dijk, die iets te passief speelde. Op de 13e zet zette Pascal zijn paard enigszins buiten spel op h5, om mee te helpen aan een verwoestende koningsaanval. Toen een zet later een loper op f5 verscheen, lag een ‘pionvork’ op de loer. Na afruil van dame en de andere loper, moest Pascal het paard dan ook inleveren voor een pion. De partij bleef echter spannend, maar toen Pascal een pion dreigde te verliezen, gaf hij de pijp aan Maarten.

Overzicht voor ronde 16, gespeeld op 12-01-2017

Cock Hazeu - Nico Alsemgeest 0-1