ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Rinus van Rodijnen zet schaakster Gera de Jong schaakmat!

Rinus van Rodijnen begon in de opening al met een aanval op de damevleugel van Gera de Jong. Daarom dirigeerde Gera alle lichte stukken naar die zijde van het bord.

Maar toen kwam Rinus - bijna van uit het niets – met een loperinslag op de koningsvleugel. Omdat de meeste stukken van Gera op de verkeerde helft stonden, kon ze de aanval met paard en dame nog maar ternauwernood pareren. Maar door goed spel van Rinus en een foutje van Gera sloeg de aanval alsnog door en werd Gera zelfs nog mat gezet!

Nico Alsemgeest speelde tegen Wim Poot een e4-opening, die Wim pareerde met een soort omgekeerd Koningsgambiet. Zijn manier van spelen bleek veel te voortvarend en Nico veroverde eenvoudig de f-pion, waarna de stelling van Wim in duigen viel. Daarna maakte Nico het karweitje vakkundig af.

De partij tussen Annemarie Voorberg en Gerard Buijs bleef lange tijd in evenwicht. Gerard bezat 2 gezonde paarden en Annemarie had 2 goede lopers. Voor Gerard leek een grapje in de stelling te zitten, maar dat mondde uit in een eindspel met o.a. 2 torens voor Annemarie en een dame voor Gerard. Na een blunder van Gerard, was de partij meteen voor hem verloren.

Arie de Jong had nog last van de oliebollen, want hij verwisselde met zwart de eerste 2 zetten van de Siciliaanse opening tegen Teun van Dijk. Daarom stapte hij noodgedwongen maar over op de Italiaanse opening, die hij helemaal niet kent. Hij verloor al snel een kwaliteit, maar door verbeten en secuur te verdedigen, bleef de partij toch nog lange tijd ontzettend spannend. In het eindspel werd de druk op zijn koningsstelling echter zo groot, dat hij de partij opgaf, toen hij zijn dame ging verliezen.

Overzicht voor ronde 15, gespeeld op 02-01-2017

Annemarie Voorberg - Gerard Buijs 1-0