di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Jan Valstar en Piet Quak remiseren in een evenwichtig duel

Bij de partij tussen Jan Valstar en Piet Quak verscheen de afruilvariant van het Frans op het bord. Jan kwam wat aanvallender te staan, zonder dat hij echt gevaarlijk werd.

Piet lette even niet op en kwam een pion achter te staan. Korte tijd later gaf Jan de pion ongewild weer terug. Omdat de stand toen weer in evenwicht was, werd tot remise besloten.

Cock Hazeu en Simon van Swieten – twee schakers-in-vorm! – speelden een onregelmatige opening die Cock wel enig positioneel voordeel opleverde. Hij kreeg een sterke d-pion, terwijl Simon een zwakke c-pion moest verdedigen. Cock wist die c-pion te winnen, maar toen Simon daarna de f-lijn opende, was het nog lang niet voor de bakker. Cock investeerde veel tijd om de dreigingen te pareren. Toen dat lukte, en Cock nog een tweede en een derde pion ‘arresteerde’, gaf Simon de pijp aan Maarten.

Gera de Jong speelde met wit tegen Ar Verduijn en na de opening ontstond er een ingewikkeld middenspel. Gera was rustig aan het verdedigen, terwijl Ar steeds meer terrein probeerde te winnen en zo ruimte te maken voor een aanval. Deels lukte dat en Gera kreeg steeds minder bewegingsvrijheid. Het centrum bleef dicht en de strijd werd op de flanken gevoerd. Uiteindelijk kon Ar een pionnetje winnen en later ook een toren voor een loper. Gera verdedigde tot het uiterste, maar na 58 zetten gaf ze op.

Sandra van Den Berg speelde agressief en snel tegen Teun van Dijk, die op een gegeven moment ruim een half uur meer tijd had gebruikt. Die tijd had hij nodig gehad om alle dreigingen en aanvallen het hoofd te bieden. Dit lukte en op de 24e zet bood Teun in een gelijke, symmetrische stand remise aan. Maar Sandra wilde meer en streed verbeten verder. Weer bood Teun remise aan, nu op de 33e zet en weer wilde Sandra daar niets van weten. En terecht, want ze kwam met een verre vrijpion gewonnen te staan. Even later beging ze een blunder, toen ze de dames wilde ruilen. Teun schoof een onnozel klein pionnetje één plekje op naar voren en verjoeg daarmee Sandra’s koning, waardoor haar dame ongedekt én aangevallen kwam te staan. Sandra gaf dan ook direct op.

Overzicht voor ronde 12, gespeeld op 28-11-2016

Cock Hazeu - Simon van Swieten 1-0