ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Cock Hazeu maakt drievoudige klapper, inclusief de koppositie

Dennis van Berkel en Cock Hazeu speelden een opening tegen elkaar waar beiden goed mee bekend zijn. Toen al op de 12e zet de dames van het bord verdwenen, zagen beiden er vanaf om nog te rokeren.

Toen Cock op de 21e zet een fout maakte en een pion verspeelde, kwam Dennis gewonnen te staan. Maar na een paar mindere zetten verzandde zijn voordeel. In een moeilijke, maar vermoedelijk gelijke stand, gaf Dennis op de 33e zet pardoes een paard weg. Toen Cock het onverwachte kleinood accepteerde, gaf Dennis er de spreekwoordelijk ‘klap’ onder. Daarmee maakte Cock een drievoudige ‘klapper’: (1) dòòr naar de volgende bekerronde, (2) een vol punt voor de interne competitie, en (3) een punt dat hem ook aan de kop van de ranglijst bracht!

Ar Verduyn speelde met wit tegen jan Tamerus een Nimzo-indische opening, waarna Ar een licht initiatief hield. Er ontbrandde een langdurige strijd in het centrum, waarbij beiden voorzichtig moesten manoeuvreren. Tegen het einde van de avond leek de partij in remise te gaan eindigen. Maar met weinig tijd meer op de klok nam Jan een foute beslissing . Twee verbonden pionnen van Ar konden de strijd in zijn voordeel beslissen.

Gera de Jong moest aantreden tegen Pascal van Dijk, die de opening niet juist behandelde en daardoor 2 pionnen verloor. Toch kon hij in enkele zetten een aanval opzetten met zijn beide lopers. Gera kon die alleen pareren door de dames te ruilen. Pascal was daar niet zo voor, waarna alsnog een remisestelling ontstond, die even later een feit was.

Overzicht voor ronde 11, gespeeld op 21-11-2016

Gerard Stolze - Hans Nieswaag remise