ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Lierse-1 en WSC-4 houden elkaar in evenwicht: 4 – 4

Gerard Stolze won tegen Leno den Broeder een centrumpion, toen een niet geslaagde uitval van een wit paard naar de rand van het bord werd verbannen.

Gerard bracht wit steeds verder in het nauw, die nog meer materiaal moest geven. Leno gaf de partij vlak voor mat of dameverlies op.

Ar Verduijn kwam met wit tegenover Vincent Kuyvenhoven te zitten, die bekend staat als een remise-schuiver, dus Ar dacht : ‘vol in de aanval’. Maar helaas werd het toch een tactisch positioneel spelletje. Ar kon maar geen opening forceren en bij een poging hiertoe, kwam zijn eigen paard buiten spel te staan. Bij het tweede remiseaanbod van Vincent ging Ar van armoede akkoord.

Jan Valstar speelde met zwart tegen André van der Weijde, die met licht voordeel uit de opening kwam. André wist dit voordeel vast te houden en langzaam uit te breiden. Jan moest een pion inleveren en hoopte nog op een remise, maar André speelde de partij geconcentreerd naar winst uit.

Cock Hazeu speelde net als vorig jaar tegen Jan van den Ende. Cock slaagde er niet in om zijn openingsvoordeel vast te houden. Jan kreeg het loperpaar, maar toen één van de lopers en de dames werden afgeruild, was de partij weer in evenwicht. Cock bood remise aan, die Jan, na nog het nodige nadenken, accepteerde.

Gera de Jong speelde met zwart tegen Jos Bruin, die na een rustig begin leven in het spel bracht, door lang te rokeren. Beiden vielen op verschillende flanken aan. Jos had betere mogelijkheden en met name, toen hij op de h-lijn binnen kon komen. Gelukkig voor Gera zag Jos dat te laat. Hoewel er nog steeds bijzonder scherp werd gespeeld, eindigde de partij in remise en daar waren beiden tevreden mee.

De partij tussen Teun van Dijk en Robert Merle ging in eerste instantie gelijk op. Omdat Teun een oprukkende centrumpion onderschatte, kreeg Robert een prachtige aanval op de koningstelling. Een fout kostte Teun even later een toren en gaf direct op.

Annemarie Voorberg speelde tegen Jeffrey Hofland, die sterk uit de opening kwam en met zijn pionnen op kon rukken op de koningsvleugel. Uiteindelijk kon Annemarie wat loskomen van de aanval van Jeffrey, die hierop remise aanbood. Omdat de tussenstand op dat moment 2.5 – 2,5 was, kreeg Annemarie geen toestemming van de teamleider om het remiseaanbod te accepteren. In een ingewikkelde stand viel de vlag van Jeffrey, zodat Annemarie alsnog het volle punt binnenhaalde!

Op bord 8 was Jan Tamerus invaller voor Pascal en hij speelde tegen Theo van der Pol. In een evenwichtig eindspel offerde Jan zijn laatste paard tegen de laatste pion van Theo. Omdat Theo nog slechts één paard had en Jan 2 pionnen, had Jan de remise al in zijn tas. Maar hij wilde meer, maar Theo kon de remise vakkundig veiligstellen.

Deze Westlandse derby eindigde derhalve in een 4 – 4 gelijkspel.

Overzicht voor ronde 10, gespeeld op 14-11-2016

Piet Quak - Wim Kröschell 1-0