ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Slotronde HSB team 1

Traditiegetrouw wordt de laatste ronde van de HSB competitie gezamenlijk gespeeld, in het Stedelijk Lyceum in Zoetermeer. Bijna 200 schakers kwamen daar op 6 april samen om hun slotronde te spelen.

Spannend voor de competitie, gezellig voor de schakers omdat er veel bekenden rondlopen en sportief omdat door het gelijktijdig spelen, teams het niet op een akkoordje kunnen gooien. Voor Lierse 1 en tegenstander Rijswijk 4 stond er weinig meer op het spel: ze zouden onderling de 6e en 7e plaats gaan verdelen, er was geen degradatiegevaar meer. De eindstand 4-4 doet een gemoedelijk avondje schaken vermoeden, maar de werkelijkheid was anders: er werd wel degelijk geknokt om elk veld.

Lierse 1 - Rijswijk 4 4-4

D. Huitema - Gerard Stolze 0 - 1

Gerard kreeg zijn favoriete Aljechin op het bord, maar kreeg wel een onbekende variant daarvan voorgeschoteld. Zijn tegenstander richtte alle pijlen op de koningsvleugel en gebruikte zeeën van tijd. De aanval sloeg niet door en Gerards tegenstander beging in acute tijdsnood een aantal foutjes en verloor veel materiaal en gaf het toen op.

Dick Valk - R. van Groesen ½ - ½

Dick kreeg een paar lastige losse pionnen, want het alternatief zou zijn tegenstander een zware aanval op de rokade geven. In een poging dit op te lossen, vlogen de stukken eraf en had zijn tegenstander geen duidelijk voordeel meer, daarom werd er tot remise besloten.

Raymond Swinkels – Sandra van den Berg 0 - 1

Sandra’s tegenstander kreeg een losse pion in het centrum, die hij met hand en tand verdedigde. Uiteindelijk viel de pion en hadden Sandra en haar tegenstander twee pionnen aan de andere kant van het bord. Sandra wist de pionnen van haar tegenstander te veroveren, en haar tegenstander offerde een paard voor één van haar pionnen. Dit offer werkte in Sandra’s voordeel, zodat hij het maar opgaf.

Gera de Jong - Hans Knigge 0 - 1

In de Siciliaanse opening kwam Gera niet tot rokeren, omdat zij vol op de koning ten aanval ging. Voor haar tegenstander was dit wel gevaarlijk, maar hij loste het goed op. Zelf kreeg hij door een open d-lijn goede aanval kansen, die Gera op het nippertje kon pareren. Zij won zelfs een toren tegen 2 pionnen. Maar door een onnauwkeurigheid in tijdnood, verloor haar toren. Daardoor kon een pion van haar tegenstander naar een dame lopen en verloor zij haar partij.

Filipe Gallardo - Pascal van Dijk ½ - ½

Pascal liet zich verleiden tot een aantal damezetten in de opening. Dat leverde hem uiteraard een ontwikkelingsachterstand en ruimte gebrek op. Door wat onlogische zetten van zijn tegenstander kwam Pascal terug in de aanval en zelfs een pion voor. Na eigen geklungel raakte hij al zijn pionnen kwijt en moest vrezen voor de laatste oprukkende vijandelijke pion. De laatste fout was echter voor de Rijswijker: pion verspeeld en remise.

Cock Hazeu – Rob Felix 1 - 0

Cock kreeg het Boedapester gambiet tegen zich Op de 12e zet kon hij een krachtzet doen, die hem even later een pion opleverde. In het vervolg won hij er stap voor stap nog twee pionnen bij. Toen Cock met een koningsaanval ook nog een stuk erbij kon winnen, gaf zijn tegenstander het op. Daarmee was het eerste punt binnen voor Lierse.

Marc Berger - Jan Tamerus 1 - 0

In een Nimzo-Indische partij, was Jan niet van plan remise te spelen. Hij opende dus snel de aanval en zette zijn tegenstander onder druk. Deze verdedigde echter bekwaam. Toen Jan dacht af te wikkelen naar een eindspel, koos hij de verkeerde volgorde van slaan en verspeelde een stuk, en daarmee de partij. Geen remise dus, maar ja??

Nico Alsemgeest – Mark Knigge 0 - 1

Nico speelde een onregelmatige opening en net op het moment dat hij dacht beter te staan, ging het mis. Op zet 21 moest Nico twee pionnen inleveren, maar wonderwel krijg hij kansen en wel zodanig dat hij winstkansen zag. Toen kreeg Nico een black-out en was het uit.

Overzicht voor ronde 28, gespeeld op 04-04-2016

Wim Poot - Dick Valk remise