ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Stunt van Lierse schakers tegen een sterker Promotie in Zoetermeer blijft uit.

Op dinsdag 1 maart speelde het eerste achttal van de Lierse Schaakvereniging hun 6e wedstrijd in HSB-verband tegen Promotie-5 in Zoetermeer. Op het eerste bord offerde Gerard Stolze na een spectaculaire combinatie een wit paard voor 3 pionnen.

Helaas werden ook de dames geruild en even later moest Gerard ook de lopers ruilen, waarna de zwarte paarden sterk werden en de partij beslisten.

Jan Valstar kwam een pion voor, maar kreeg daarna wel een behoorlijke aanval over zich heen. Zijn tegenstander kreeg een open lijn en nam met 4 stukken veld g8 onder vuur. Jan had nog wat trucjes maar moest uiteindelijk de strijd opgeven.

De tegenstander van Teun van Dijk was een maatje te groot. In het middenspel moest Teun de kwaliteit inleveren en ook raakte hij een pion kwijt. Teun zag het niet meer zitten en gaf op.

De tegenstander van Gera de Jong kwam al snel beter te staan en daarom probeerde Gera een aanval te forceren, maar hierdoor kwam zij een pion achter te staan. Gera probeerde die aanval toch door te zetten, maar daarbij verloor ze een stuk en gaf de partij op.

Pascal van Dijk speelde tegen Johan Bosman, die nog een 100%-score achter zijn naam had staan. Pascal speelde beetje bij beetje zijn stukken naar de koningsvleugel, terwijl zijn tegenstander verzuimde om zijn inactieve stukken te activeren. Na een mooi loperoffer kon Pascal mat zetten of de dame winnen. Als enige haalde Pascal daarmee het volle punt binnen.

Cock Hazeu kwam (met zwart) vanaf het middenspel beter te staan, met gelijktijdige aanvalsmogelijkheden op de konings- en de damevleugel. Met een schijnloperoffer kon hij op de 25e zet een belangrijke centrumpion winnen. Doordat Cock zijn tegenstander een gammele stelling had bezorgd, kon Cock even later nog twee pionnen veroveren. Na de 41e zet had hij met vijf tegen twee pionnen - en allebei nog een toren - een glad gewonnen stelling. Hoe je zo’n stelling dan toch niet gewoon wint, maar net aan remise weet te maken? ...... In ieder geval een partij met een Januskop: 42 zetten lang sterk gespeeld en daarna nog 30 zetten knoeiwerk!

De tegenstander van Jan Tamerus stelde zich voorzichtig maar degelijk op, waardoor Jan het initiatief had. De stelling was licht in zijn voordeel, maar na een afwikkeling stond er een eindspel op het bord met gelijke stand. Omdat Jan geen winnende voortzetting zag bood hij remise aan, hetgeen door zijn tegenstander werd geaccepteerd.

Invalster Sandra van den Berg had in haar partij niets in te brengen en moest alleen maar verdedigen. Ze verloor 2 pionnen en door een röntgen aanval ook nog een toren voor een loper. Deze kwaliteit kon zij in het eindspel terugwinnen, maar toen haar tegenstander een dame erbij kon halen, gaf zij op. Een min of meer verwacht verlies met 6 – 2 tegen het sterkere Promotie, dat een 123-punten hogere rating heeft.

Overzicht voor ronde 24, gespeeld op 29-02-2016

Nico Alsemgeest - Dennis van Berkel 1-0