di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Wim Poot verbaast vriend en vijand met zijn winst op de kampioen/koploper

Wim Poot speelde met wit tegen regerend kampioen en koploper Gerard Stolze. Gerard speelde zijn vertrouwde Aljechin en Wim kreeg de gelegenheid om zijn stukken goed te ontwikkelen.

Na de opening was de stand volledig in evenwicht. Op de 15e zet koos Wim voor een gedurfde aanval, waarmee Gerard in het nauw kwam. Na nog een onnauwkeurigheidje van Gerard, gaf Gerard op de 21e zet op.

Schaakwedstrijden tussen Annemarie Voorberg en Gera de Jong zijn altijd bijzonder spannend. De wedstrijd bij het HSB-dameskampioenschap was hierop een uitzondering, toen won Gera heel gemakkelijk en daarom was Annemarie nu uit op revanche. De partij begon strategisch en de lichte stukken werden in elkaar geweven. Maar toen Annemarie een pion verloor, pakte Gera deze met het paard in plaats van met de loper. Daardoor kon Annemarie een aanval beginnen en was het opeens een tactische partij geworden. Met een penning verloor Gera een paard, maar zij wist de schade nog enigszins te beperken door een toren voor een loper te winnen. Gera moest uiteindelijk kiezen tussen torenverlies of mat en gaf de partij op. Een mooie revanche van Annemarie!

Cock Hazeu speelde met wit tegen Dick Valk het geweigerd Damegambiet. Cock kwam geleidelijk aan beter te staan, maar de partij bleef tot de 37e zet qua materieel in evenwicht. Toen kon Dick pionverlies niet langer voorkomen. Even later ging nog een tweede pion verloren en in die hopeloze stand streek Dick het vaantje. Met dit resultaat van Cock en de nederlaag van kampioen Gerard Stolze, is er toch nog een spannend competitieslot ontstaan!

Teun van Dijk speelde met wit tegen Nico Alsemgeest. In het ‘normale’ leven echte schaakvrienden, maar eenmaal achter het schaakbord geduchte tegenstanders van elkaar! De 17e zet van Teun was niet geheel correct, Nico sloeg direct toe en veroverde een pion. Nico speelde bijzonder geconcentreerd en slechts 7 zetten later raapte hij al weer een pion op. Eigenlijk was de strijd toen al gestreden, maar Teun speelde verbeten door. Hij dacht er te zijn, want hij won beide pionnen terug en zag het wel weer zitten. Maar Nico had meer gezien en kon met een krachtzet alle illusies van Teun wegnemen, toen ‘rupsje nooit genoeg’ ook nog een paard veroverde. Teun speelde nog een poosje door en gaf toen de pijp aan Maarten.

Overzicht voor ronde 23, gespeeld op 22-02-2016

Cock Hazeu - Dick Valk 1-0