ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Verleiding Jan Tamerus breekt hem op in zijn partij tegen Gerard Stolze.

Koploper Gerard Stolze speelde met wit zijn favoriete Koningsgambiet tegen Jan Tamerus. Jan reageerde met een niet gebruikelijk tegenspel en zij kwamen in een min of meer gelijke stelling terecht.

Jan kon echter de verleiding niet weerstaan om te vroeg in de aanval te gaan. Door wat af te ruilen, kon Gerard Jan’s aanvallende bedoelingen dwarsbomen en druk zetten op zijn stelling. De problemen voor Jan stapelden zich op en hoewel hij zich nog een tijdje wist te verzetten, moest hij tenslotte in Gerard zijn meerdere erkennen.

Rinus van Rodijnen bond deze avond weer eens een keer de strijd aan met Ruud van Heyningen, die met zwart nu eens niet zijn gebruikelijke opening speelde. In het begin ging de partij gelijk op, maar Rinus schroefde langzaam maar zeker de duimschroeven aan. In een ultieme poging probeerde Ruud met een dubbele torenaanval op de h-lijn nog door te dringen tot de koning van Rinus. Deze liet zich echter niet van de wijs brengen en speelde de partij netjes en gedegen uit.

Dennis van Berkel kwam met wit goed uit de opening tegen Jan Valstar, die een vrije randpion wist te creëren. Aanvankelijk leek die pion veroverd te kunnen worden, maar dat leek maar schijn, terwijl Jan komt zelfs een pion voor komt te staan! Dennis heeft veel moeite om die randpion tegen te houden. De partij krijgt vervolgens een eindspel met ongelijke lopers en veelal is zo’n stelling remise. Maar in dit geval wist Jan – met het genot van een extra pion – de winst bekwaam naar zich toe te trekken.

Teun van Dijk speelde een interessante en spannende partij tegen Cock Hazeu. Over en weer werd de druk opgevoerd en het verloop begon op een boeiend jongensboek te lijken. Helaas maakte Teun een blunder, die hem een paard én een toren kostte en daardoor was het boek in één klap uit!

Overzicht voor ronde 22, gespeeld op 15-02-2016

Gerard Stolze - Jan Tamerus 1-0