ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Nipte nederlaag Lierse-1 - DSC-7 van 3,5 – 4,5

Gerard Stolze speelde een leerzaam potje schaak, waarbij het ging om ragfijne manoeuvres. Nadat Gerard een pionnetje had verloren, ging hij over op actief verdedigen, waarna de partij zomaar kantelde.

Gerard kreeg een pion op de 7e rij, die een handenbinder werd. Na een overbelaste verdediging, promoveerde dit kleinood tot dame, waarna de winst voor Gerard niet moeilijk meer was.

Jan Valstar kon een gevaarlijke aanval ontketenen, maar die kon met verve verdedigd worden. Op de 28e zet verloor zijn tegenstander een pion, waarna hij de partij opgaf. Met nog een dame, 2 torens en wat pionnen op het bord, had Jan dit nog niet verwacht!

Teun van Dijk moest in een boeiend, maar lastig middenspel de kwaliteit tegen een pion inleveren. In het eindspel won hij de kwaliteit weer terug en stond toen zelfs een pion voor. Omdat een vijandelijke pion er beter voor stond en klaar stond voor een ‘homerun’ gaf Teun de partij op.

Ar Verduijn opende met c4 waarna een gevecht om het centrum begon. Nadat de paarden waren afgeruild bezetten beiden het centrum, terwijl Ar de open c-lijn bemachtigde. De stelling bleef echter stabiel en na verdere afruil ontstond een remisestelling en het punt werd dan ook gedeeld. Later bleek, dat Ar met een simpel tempozetje de partij had kunnen winnen!

De pionnenstructuur van Pascal van Dijk verslechterde beetje bij beetje en Pascal moest uiteindelijk een pionnetje opgeven. Met veel kunst en vliegwerk wist hij de partij alsnog remise te houden door herhaling van zetten.

Cock Hazeu kreeg geleidelijk aan een steeds betere stelling. Over en weer werd er veel tijd geïnvesteerd en bleven de meeste stukken op het bord. Rond de 21e zet miste Cock de winnende voortzetting, kwam er een grote afruil op het bord en kreeg zijn tegenstander een sterke vrijpion. Dat pionnetje werd zelfs zo sterk dat het Cock materiaal kostte om hem af te stoppen… Kortom, Cock kon z’n tegenstander feliciteren met diens (grotere) koelbloedigheid!

Jan Tamerus moest zich in de eerste 4 zetten met zwart verweren tegen een opmars van de 4 centrumpionnen. Gelukkig bleek dit centrum kwetsbaar, dat Jan met tegenactie kon ondermijnen, waardoor hij een licht voordeel kreeg. Maar na een paar minder sterke zetten van Jan keerden de kansen weer en nadat steeds meer stukken van het bord gingen, ontstond een eindspel, waarin remise mogelijk moest zijn. Zijn tegenstander ging tot het uiterste om de winst binnen te halen, maar hij moest uiteindelijk in remise berusten.

Dennis van Berkel had zich voorgenomen om met wit maar eens een keer aanvallend te beginnen, door direct met de drie centrumpionnen op te stomen. Dennis wist later in de partij een paar pionnetjes te winnen en zag de overwinning al naderbij komen. Helaas zag hij een heel vervelende zet van zwart over het hoofd, waardoor een mat in 2 zetten niet meer te voorkomen was, zodat Dennis op moest geven.

Een bijzonder onbevredigend resultaat na een hele lange avond intensief schaken!
Een nipte nederlaag van 3,5 - 4,5 aldus!

Overzicht voor ronde 18, gespeeld op 19-01-2016

Gera de Jong - Wim Poot remise