di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Remise voor Jan Tamerus en Pascal van Dijk na een avondje strijd.

Jan Tamerus wist met wit tegen Pascal van Dijk in een wat onregelmatige opening een pion te veroveren. Dit was niet helemaal gratis, aangezien Jan een achterstand in ontwikkeling had en het was dan ook maar de vraag of hij de pluspion kon behouden.

Pascal maakte van de situatie gebruik door met paarden, loper en dame de aanval op Jans koningsstelling te openen. Jan moest voorzichtig manoeuvreren om zowel zijn pluspion als de koningsstelling te verdedigen. Toen de aanval op de koning was afgeslagen, bleek Jan toch zijn pluspion niet te kunnen redden. Nadat enkele stukken van het bord waren verdwenen en aan het einde van de avond een gelijke stand op het bord stond, werd tot remise besloten.

De partij tussen Gerard Stolze en Gera de Jong kende een ongebruikelijke start, zodat de partij pas op de 5e zet echt begon. Gerard kreeg al snel een aanval met lopers en paarden op de koningsvleugel. Toen deze niet doorsloeg wist Gerard de dame en een toren in de aanval te betrekken. Hoewel hij overwegend stond wist Gera haar verdediging overeind te houden. Pas toen een pion doordrong op de 6e rij viel het doek. Wijze les voor de volgende keer voor Gera: Kies een opening, zodat Gerard alleen op de damevleugel kan aanvallen. Tweemaal heeft zij nu verloren van Gerard met een zware aanval op de koningsvleugel. Gera gaat zich nu bereiden (of elders informeren) welke opening ze daarvoor moet gebruiken.

Voor de Lierse beker speelde Cock Hazeu met wit tegen Piet Quak het Budapestergambiet. Deze opening kennen beide spelers heel erg goed en dus werden de eerste 7 zetten snel gedaan. Cock kreeg een iets mooiere stelling maar Piet wist zijn verdediging gesloten te houden. In het eindspel met ongelijke lopers zagen beide spelers geen winstvariant en werd tot remise besloten. Cock bekert verder omdat hij bij het snelschaken wist te winnen.

Teun van Dijk speelde met wit tegen Rinus van Rodijnen een soort ‘gesloten CaroKann’ Rinus richtte direct al zijn pijlen op een wit centrumpionnetje. Uiteindelijk lukte het hem om dat kleinood te verschalken, maar intussen was die pion ‘giftig’ geworden, hetgeen Rinus een paard kostte. Rinus knokte verbeten door en Teun moest op zijn tellen blijven passen, maar met een extra stuk wist hij de winst toch naar zich toe te trekken.

Stand na de 17e ronde:
1.  Gerard Stolze  (1228)
2.  Cock Hazeu  (1093)
3.  Pascal van Dijk  (1083)
4.  Annemarie Voorberg  (1066)
5.  Gera de Jong  (1037)
6.  Teun van Dijk  (1013)

Overzicht voor ronde 17, gespeeld op 11-01-2016

Gerard Stolze - Gera de Jong 1-0