di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Gerard Stolze zet aanval in op Cock Hazeu tijdens laatste speelavond van 2015

Op 14 december 2015 werd de laatste competitie ronde van 2015 gespeeld bij de Lierse Schaakvereniging. Gerard Stolze speelde met wit tegen koploper Cock Hazeu.

Beide spelers hebben al verschillende potten gespeeld met als opening de” pirc”, waarbij wit ogenschijnlijk het centrum in handen heeft, en zwart mogelijkheden heeft dat te ondermijnen. Opnieuw kwam deze opening op het bord nu met tegengestelde rochades. Gerard had nu het centrum redelijk stevig in handen en begon aan een koningsaanval. Dat resulteerde in ruil van alle lichte stukken, waarna Cock remise aanbood. Gerard wees dit af, omdat Cock een verzwakte pionnenstructuur op de koningsvleugel had over gehouden van de aanval. In het vervolg forceerde wit een open h-lijn waarna de zwarte koning in een matnet van twee torens een dame en een hele sterke pion terecht kwam. Gerard had het remise aanbod terecht afgewezen, won de partij, nam de leiding over van Cock en is daarmee op de valreep de herfstkampioen van Lierse.

Pascal van Dijk speelde met wit tegen Annemarie Voorberg de laatste partij uit de tweede bekerronde. Het werd een degelijke, tactische partij waarin Pascal sterker en actiever stond, maar dit nog niet kon uitbuiten. Op zeker moment dacht Annemarie zijn stelling te kunnen openbreken en een pion te veroveren, Pascal zag over het hoofd dat dit een foute zet was, maar wist zich er goed uit te redden. In het vervolg was remise een logische uitslag. Daarmee was de avond nog niet om, er moest gevluggerd worden om een winnaar in de volgende ronde te krijgen en daarin bleek Annemarie beduidend scherper. Zij plaatste zich overtuigend voor de volgende ronde en mag het daarin opnemen tegen Jan Valstar.

Dick Valk speelde met wit tegen Jan Tamerus, dat werd ook remise. De dame van Dick had op een gegeven moment geen goede velden en om dat op te lossen wilde hij op afruil aansturen. Jan dacht daar anders over: de dames bleven samen met een zwikkie pionnen over. Dick dacht hierna even dat hij een beslissende zet had gedaan, maar Jan had nog precies één zet. Uiteindelijk had hij met een randpion misschien licht voordeel, maar bood na even eerder remise te hebben afgeslagen zelf remise aan.

Overzicht voor ronde 15, gespeeld op 14-12-2015

Gerard Stolze - Cock Hazeu 1-0