ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Strategisch gevecht tussen Cock Hazeu en Jan Tamerus

Cock Hazeu en Jan Tamerus zetten – zoals we ze kennen – de partij volledig strategisch op. Er kwam pas enige tekening in de stelling, toen Jan een geïsoleerde centrumpion kreeg.

Na een grote stukkenruil kon Cock die pion winnen. Er bleef een stelling over van drie (Cock) tegen twee (Jan) pionnen, terwijl beiden nog een toren bezaten. Na veel gemanoeuvreer kon Cock tenslotte op de 73e zet de partij in zijn voordeel beslissen.

Koploper Pascal van Dijk speelde tegen kampioen Gerard Stolze, die in eerste instantie een pion offerde en daarna een pion verloor. Gerard gooide daarom alles op de aanval en offerde nog eens 2 pionnen en een stuk. Hiermee wist hij de stelling van Pascal open te breken en de winst alsnog binnen te halen.

Simon van Swieten begon zijn partij tegen Gera de Jong erg rustig, maar op de 15e zet sloeg de vlam ineens in de pan. Gera kreeg hierdoor twee stukken voor een toren. Toch werd Simon gevaarlijk toen hij met verdubbelde torens op de bovenste lijnen kon aanvallen. Nadat Gera nog een pionnetje en de kwaliteit had gewonnen gaf Simon de partij op.

Teun van Dijk vocht tegen Dennis van Berkel een wel heel boeiend beker duel uit. Met tegenrokade – altijd interessant voor een heus spektakel – werden op beide fronten de stellingen onder vuur genomen. Nadat Dennis zijn aanval had geïntensiveerd, kon Teun zijn koning ternauwernood veiligheid bieden. Nadat de vele kruitdampen waren opgetrokken, bleef er een remisestand over. In de daarop volgende ‘vluggerpartij’ bleek Dennis alsnog de sterkste te zijn.

Overzicht voor ronde 12, gespeeld op 23-11-2015

Cock Hazeu - Jan Tamerus 1-0