ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Stnd. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

WSC wint Westlandse derby met 5,5 – 2,5 van Lierse

Lierse kwam gehavend aan de start omdat kampioen Gerard Stolze zich vlak voor de wedstrijd had ziek gemeld. Ook koploper Pascal van Dijk had zich verontschuldigd in verband met arbeidsverplichtingen in het Buitenland.

Annemarie Voorberg viel op het eerste bord in voor Gerard Stolze. Zij moest het opnemen tegen de veel sterkere Leo Duijvesteijn, waarvan de rating bijna 200 punten hoger is. Annemarie had wat moeite in de opening, maar kwam daar toch zonder kleerscheuren uit. Beiden probeerden elkaars pionnen uit elkaar te spelen. Annemarie kreeg een sterke toren en in een onduidelijke stelling, accepteerde Annemarie – na overleg met de teamleider - het remiseaanbod van Leo. Een prachtig resultaat voor Annemarie!

Jan Valstar was al snel uit de openingstheorie in zijn partij tegen Douwe Pietersma, die toch iets minder kwam te staan. Op de 10e zet kwam Douwe met een aardige combinatie, die hem een pion en de kwaliteit opleverde. Jan bleef ook nog met een beroerde koningsstelling zitten en haalde alles uit de kast om niet direct al kopje onder te gaan. Maar op de 26e zet restte er niets anders dan de partij op te geven.

Teun van Dijk speelde tegen Vincent Kuijvenhoven, die bekend staan als de ‘remise-koning’. Op de 15e zet, toen er net 3 kwartier gespeeld was, bood hij al remise aan. Teun ging daar niet op in, omdat er nog niets aan de hand was en de partij eigenlijk nog moest beginnen. Maar na een lange, lange avond schaken was het Teun, die remise aanbood en die accepteerde Vincent onmiddellijk; de stelling was in evenwicht, de tijd was bijna op en de tussenstand van de teams was op dat moment al 5 – 2 voor WSC.

Gera de Jong kreeg tegen Jordy Zuidgeest haar favoriete opening op het bord. Jordy vertelde dat hij weinig openingstheorie kende, maar toch speelde hij geweldig tegen. Met een stille zet van de dame viel de verdediging van Gera in duigen. Op de 18e zet won Jordy ook nog een toren, waarna Gera het voor gezien hield.

Cock Hazeu speelde een gecompliceerde ‘pot’ tegen Jan van den Ende. Pas op de 20e zet werd door beiden kort gerokeerd. Cock kwam een pionnetje achter te staan, terwijl een loper van Jan buiten spel stond. Nadat Cock de pion weer had heroverd, bood hij in tijdnood - in een gelijke stand - remise aan. Jan ging er niet op in en toen Cock – ten onrechte – de laatste loper afruilde, ging Cock in het pionnenspel alsnog ten onder.

Dennis van Berkel en Leno den Broeder speelden hun CaroKan opening in een snel tempo. Hierna kwam de nadruk op het centrum en de damevleugel te liggen. Na een foutje van Leno kon Dennis plots een volle toren oprapen, die niet meer verdedigd stond. Twee zetten later moest Leno de partij dan ook volkomen onverwachts opgeven, waardoor Dennis als enige het volle punt binnen hengelde.

Jan Tamerus speelde op bord 6 met wit tegen Theo van der Pol, die agressief antwoordde. Er ontspon zich een lastige partij, met rokades aan verschillende kanten. Theo bleek de beste mogelijkheden te hebben en hij kon grote druk creëren op de koningsvleugel en tegelijkertijd dreigingen in het centrum. Jan kon daar niet veel tegenoverstellen. Hij moest tenslotte een paard ruilen voor 2 pionnen, om de druk van de ketel te halen. Dat betekende uiteindelijk toch ook partijverlies, want Theo speelde de partij bekwaam uit naar winst.

Piet Quak, die voor Pascal van Dijk inviel, stond tegen Jos Bruin bijna de gehele partij een pionnetje voor. Desondanks was de winst ver te zoeken en uiteindelijk werd er voor remise besloten.

Een forse nederlaag van 2,5 – 5,5 voor Lierse aldus, maar dat kwam niet door de beide invallers - Annemarie Voorberg en Piet Quak - want die mochten beiden met een fraaie remise huiswaarts keren!

Hieronder de uitslagen van de interne competitie:

Overzicht voor ronde 11, gespeeld op 16-11-2015

Nico Alsemgeest - Arie de Jong 1-0