do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Verslag van een non playing captain

De wedstrijd tegen ChessLooks uit het Belgische Lier.

Helaas was er voor onze captain geen tegenstander afgelopen zaterdag. Hij tekende echter wel een mooi verslag op dat hieronder te lezen is.

Na de wandeling door het fraaie centrum van Lier, de rondvaart op de Binnen-Nete en het ontvangst van de burgermeester op het oude stadhuis, met kleine rondleiding, werd er ons een lunch aangeboden. In de vorm van een klein lopend buffet kon iedereen de verbruikte calorieën weer aanvullen . Zo kon voldoende energie worden opgedaan voor de match, het alibi voor onze reis naar het zuiden.

Hoewel we al aardig verbroederd waren, werden de messen geslepen en de concentratie opgevoerd. We wisten dat dit een zware klus ging worden gezien het flinke verschil in rating. Omdat er een Belgische Lierenaar zich afmeldde trok de voorzitter zich terug ( de Belgische voorzitter Patrick had al eerder aangekondigd dit in het omgekeerde geval te doen). Hierdoor kreeg hij volop de gelegenheid de partijen te volgen en daarvan verslag te doen.

15:15 De wedstrijd van Lierenaars tegen Lierenaars begint. Ik besef opeens dat ik niet nagekeken heb of er ook een Belgische opening of verdediging bestaat. ( of hebben de Belgen die voor zichzelf gehouden? ) Gezien het verschil in de openingen blijkt dit gelukkig niet het geval. Er wordt voor een degelijke en rustige opzet van de partijen gekozen, mogelijk het gevolg van de volle magen.

15:40 Maar oei wat doet Wim, zo kom je in de problemen. Maar dan Sander, hij sloopt de rokadestelling van zijn tegenstander. Sandra heeft inmiddels een verzwakte koningsvleugel, de eerste 3 borden vertonen sowieso een voor de Nederlanders een moeilijke stand. Gerard staat goed met mogelijkheden. Annemarie houdt de boel in evenwicht. Leen Kemeling ( zonder verstandskies ) staat gewoon prima.

16:00 Ar, Sandra, Wim, Teun en Ruud hebben nog niet gerokeerd. Gera staat onder druk. O, o Sander jij hebt geen plan pas op je tegenstander komt in actie. Ruud zou wat meer stukken in de strijd kunnen brengen. Maar ja hij speelt dan ook tegen een jonge vrouw en wil dit wel even laten duren. Maar Sandra vecht terug gaat zij ontsnappen?

16:20 Sander pas op er is nu maar 1 goede zet de rest betekent mat. Hij loopt rood aan hij ziet het dus, hij vindt de goede zet. Op de borden verschijnen meer problemen voor de ned-lierenaars. Ar maakt van de nood een deugd en rokeert alsnog naar de lange kant. Bij Leen zijn inmiddels veel stukken van het bord verdwenen. Het materiaal is gelijk maar het eindspel kan verraderlijk zijn. Wim gaat het niet redden.

16:50 Sander zet zijn tegenstander mat. De eerste uitslag. Gera wordt weggedrukt. Ruud staat nu duidelijk gewonnen. Ar vecht voor wat hij waard is, en sticht gevaar waar zijn tegenstander niet meer op gerekend had. Sandra krijgt nu te veel problemen en zal het niet gaan redden. Ook met Teun’s partij gaat het niet goed, al verzint hij nog een serie verrassende zetten. Gerard staat opeens een stuk achter. Annemarie houdt kansen.

17:20 Ar sticht gevaar de stand is ingewikkeld, zit er een verrassende combinatie in?? Ruud wint.

17:40 Wim moet opgeven. Leen komt remise overeen. De stand is ½- 2 ½ maar we zien wel dat de ned-lierenaren niet gaan winnen, daar geeft de stand op de borden geen aanleiding toe. Wellicht dat Annemarie nog een half of heel punt binnen sleept , een halfje moet kunnen.

18:00 Gera geeft op, Teun speelt nog even alles of niets, maar zijn tegenstander speelt de partij bekwaam naar winst. Sandra vindt het nu genoeg en geeft op . Ook Ar feliciteert zijn tegenstander. Maar Annemarie wat doe je nu, Ze gaat met haar toren op avontuur, die kan niet meer terug. Dat kost de kwaliteit en een pion, en dus de partij. Eindstand 7,5-2,5. Onze Belgische tegenstanders hebben het verschil in rating waargemaakt!

18:30 Een aantal van de Belgische schakers blijkt ook een goede keukenrating te hebben: de spaghetti gaat in de pan. Nu een glas wijn en snel maar verder verbroederen!

Jeugdpuzzel

Zwart aan zet wint. (stap 2)

dsc02343.jpg