do 22 feb 19:30 - 23:00

Eerste interland Lier [BE] - De Lier [NL]

Interland Lierse Schaakvereniging en het Belgische Chesslooks in Lier
P1270546C 2

Op uitnodiging van de Belgische schaakvereniging ChessLooks uit Lier, reisde op zaterdag 14 oktober een delegatie van de Lierse Schaakvereniging af naar de stad Lier in België, even ten Zuid-Oosten van Antwerpen.

De ontvangst was bijzonder hartelijk en onder het genot van koffie, thee of fris en vlaai, werd door ChessLooks het doel van deze dag uiteengezet en het programma doorgenomen.

Hoogtepunten in het programma waren een stadswandeling door Lier, een fraaie boottocht over de ‘Binnen Nete’ en een ontvangst door burgemeester Boogaerts van Lier in het historische stadhuis. Uiteraard was er ook voor de lunch en het avondeten gezorgd en natuurlijk de heuse ‘Interland’ schaakwedstrijd tussen Lier (B) en De Lier (NL).

De schaakwedstrijd begon om 15.15 uur en was om 18.30 uur afgelopen. Voor de Nederlanders zou het moeilijk worden, want de hoogste 5 borden van Lier hadden een veel hogere rating; het verschil was wel zo’n 200 á 300 elo-punten. Toch begon De Lier met een 2 – 0 voorsprong, met een overwinning van Ruud van Heyningen en Sander de l’Ecluse, die op de laatste 2 borden speelden. Maar daarna namen onze Zuiderburen een enorme sprint, door 5 overwinningen op de eerste 5 borden; Ar Verduijn, Sandra van den Berg, Gera de Jong, Teun van Dijk en Annemarie Voorberg moesten de overwinning aan hun Belgische vrienden laten.

Leen Kemeling wist nog een remise te behalen, maar door nederlagen van Wim Poot en Gerard Buijs was een ruime overwinning van 7,5 – 2,5 voor ChessLooks een feit. Omdat ChessLooks maar met 10 mensen kon spelen, fungeerde voorzitter Jan Tamerus als ‘non-playing captain’.

Na de wedstrijd begon om 19.00 uur het programmapunt ‘verbroedering’. Hierbij werd onder genot van wat drankjes het overheerlijke avondeten genuttigd en de vriendschappelijk banden verstevigd met geanimeerde gesprekken, waarbij meerdere lachsalvo’s niet ontbraken. Voorzitter Jan Tamerus sprak lovende woorden van dank uit voor de bijzonder aangename, afwisselende dag, die onze Belgische vrienden voor ons hadden georganiseerd. Aan elke deelnemer van Lier werd een tasje overhandigd, met daarin een fraaie orchidee en een doosje echte Westlands druiven. Ook zegde Jan Tamerus toe, om Lier volgend jaar uit te nodigen voor een bezoek aan het Westlandse ‘De Lier'.

Jeugdpuzzel

Zwart aan zet wint. (stap 2)

lierse sv 004a.jpg