do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Piet Quak weerlegt grote aanval van Sandra van den Berg en wint

Piet Quak speelde tegen Sandra van den Berg die, nadat de meeste stukken ontwikkeld waren, aan een grote aanval was begonnen.

Ze offerde een loper voor 2 pionnen en dat zag er gevaarlijk uit met 2 torens en een dame op een open lijn. Piet kon echter alles afruilen en ook nog de 2 pionnen terugwinnen. Toen er nog een pion verloren dreigde te gaan, gaf Sandra de strijd op.

In de partij tussen Cock Hazeu en Simon van Swieten nam Simon het damegambiet aan. Op de 7e zet won Cock met een quasi-loperoffer de gambietpion terug. Curieus genoeg bracht Cock op de 25e zet nog een quasi-loperoffer, die hem in dit geval de H-pion opleverde. In de taaie strijd stond Cock steeds beter. Het eindigde in een pionneneindspel waarin Cock drie verbonden (F-. G-, H-)pionnen had, tegenover Simon slechts de F- en de H-pion. Misschien was het te winnen, maar Simon verdedigde zich goed, zodat alleen Cock’s H-pion op het bord overbleef. En zelfs de jeugd leert al in de tweede les dat dat niet te winnen is ...

Leen Kemeling speelde met wit tegen Wim Poot, die de dame-opening beantwoordde met het Benko gambiet. Leen liet de pion echter staan, waardoor Wim niet de gewenste ruimte op de damevleugel kreeg. Hierdoor ontstond een dicht geschoven stelling zonder torens en dames. Kortom: er was geen doorkomen aan, zodat tot remise besloten werd.

Door een onnauwkeurigheid in de opening verloor Gera de Jong al snel een pion in haar partij tegen Frans Pieter van de Bos. Desondanks ontstond er toch een interessante partij, omdat er tegengesteld gerokeerd werd. Gera kreeg de gelegenheid om enkele pionnen te veroveren op de koningsstelling, maar dat durfde zij niet aan, omdat ze dan een gevaarlijke tegenaanval verwachtte. Daarom probeerde ze druk op de andere kant van het bord te zetten. Frans Pieter wist deze te omzeilen en kwam met zijn vrije pion opzetten. Hij kon enkele strategische stukken van Gera met kwaliteitswinst slaan. Omdat Gera nog meer materiaal zou gaan verliezen of een vijandelijke pion zou dame gaan lopen, gaf Sandra de partij op.

Overzicht voor ronde 9, gespeeld op 06-11-2017

Cock Hazeu - Simon van Swieten remise