do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Gera de Jong en Cock Hazeu spelen een variant van Tal uit 1961

Gera de Jong kreeg de Caro-Kann voorgeschoteld door Cock Hazeu, waarbij Gera voor de doorschuifvariant koos. In een oud boekje staat: ‘Deze variant ontwaakte tot nieuw leven, toen Tal in 1961 - in zijn tweekamp met Botwinnik - herhaaldelijk deze variant gebruikte’. Cock zat toen net op de lagere school en Gera moest nog geboren worden.

Deze opening zal intussen wel opnieuw in slaap zijn gesust. Cock besloot over te gaan tot het Frans door (met tempoverlies) 3. ..., c5 te spelen. Nu kwam de partij op bekend terrein voor Gera, die deze opening vaak met zwart speelt. Met een valstrik lukte het Gera een loper te winnen. Toen Cock even later ook nog een toren voor een loper moest geven, gaf hij op.

Annemarie Voorberg speelde tegen Gerard Stolze, die lang rokeerde. Annemarie ging vol in de aanval en gebruikte daarbij heel veel tijd. Gerard liet zich niet van de wijs brengen; hij verdedigde zich goed en liet Annemarie rustig uitrazen. Met nog maar weinig tijd op de klok, wist Annemarie de juiste zetten niet meer te vinden. Gerard deed dit wel en trok de winst bekwaam naar zich toe.

Pascal van Dijk speelde een bizarre partij tegen Piet Quak, die diep in het middenspel in 2 zetten mat kon zetten. Helaas werd dit niet door Piet gezien, waarna Pascal meer overwicht kreeg. Het slotstuk was fenomenaal; Pascal liet een pion van hem promoveren tot paard, met direct een vorkje op koning en dame! Na deze dreun gaf Piet de partij direct op.

Teun van Dijk speelde met wit tegen Leen Kemeling. Nadat beiden hun stelling degelijk hadden opgebouwd, kon Leen de stelling van Teun ruïneren en daarbij ook nog een pion winnen. Omdat Leen dit niet zag, ontbrandde een hevige strijd op de damevleugel. Leen kwam behoorlijk in tijdnood en dat leverde Teun een pion op. Ook een riskant loperoffer van Leen op de koningsstelling mocht niet meer baten, waarna hij op de 38e zet de pijp aan Maarten gaf.

Overzicht voor ronde 8, gespeeld op 30-10-2017

Adriaan Verduijn - Rinus van Rodijnen 1-0