do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Pomar 1 – Lierse 1 (4,5  -  3,5)   Rijswijk, dinsdag 24 oktober 2017

Een oud gebouw, voorheen van een scouting vereniging die inmiddels ter ziele was gegaan, alleen te bereiken via een donker, slecht verlicht paadje door een bosje, vanaf een parkeerplaats ergens in Rijswijk langs de A4. Bij aankomst het vriendelijke, doch dringende advies om je fiets binnen te zetten, als je met de fiets zou zijn. Cock keek verbaasd, maar volgde het advies toch maar op. In wat voor setting waren we terecht gekomen? De spanning werd langzaam opgebouwd. Bijna Halloween, zou het daarmee te maken hebben?

De ontvangende vereniging maakte gelukkig een hoop goed: vriendelijke gezichten, voldoende koffie, thee, frisdrank en overige versnaperingen, met een lijst waarop je zelf je verbruik kon turven. Achteraf afrekenen tegen zeer vriendelijke prijzen. Kijk, zo kan het dus ook.
Kortom, Lierse 1 begon gemoedelijk aan de tweede HSB wedstrijd van het seizoen, tegen het vlaggeschip van Pomar. Hier en daar wat bekende gezichten: o.a. Frits Berendse en Han Nicolaas, met Rens ter Veen als wedstrijdleider.

Zoals verwacht, was op de borden zelf van vriendelijkheid niets meer te merken. Van sportiviteit nog wel, rust ook, kortom, we waren lekker bezig.

Dames eerst:
Annemarie Voorberg speelde op bord 5 met wit tegen Frits Berendse. Na een vlotte opening besloot Annemarie de stelling open te gooien. Er ontstonden over en weer wat kansen, zwart had venijnige aanvallen opgezet, maar die sloegen niet door. De partij bleef in evenwicht en de vrede werd getekend.

Gera de Jong speelde met wit tegen Han Terpstra. Ook hier ging lange tijd de strijd gelijk op: dan weer druk op de ene zijde, dan weer op de andere. Zwart kon met zijn twee paarden behoorlijk gevaarlijk uit de hoek komen, terwijl Gera met het loperpaar druk op de koningsvleugel probeerde te krijgen. Helaas betekende een onnauwkeurige zet stukverlies, ze kon gelijk opgeven.

De heren dan:
Pascal speelde met zwart tegen Han Nicolaas het bekende damegambiet. Hij verzuimde zijn c-loper te ontwikkelen, mede waardoor hij lelijk in de verdediging kwam te staan. Wit won een kwaliteit (toren tegen loper), waarna hij de partij met een hevig tegenspartelende Pascal als een volleerd visser binnenhengelde.

Jan Tamerus speelde in een soort van Koningsindische opening, met veel overwicht op de damevleugel. Zijn tegenstander, met de prachtige naam Von Königslow, trok zich terug, wat zijn ontwikkeling juist remde. Jan zag dat het vast liep en opende zijn stelling door het centrum op te blazen, waardoor zijn lopers erg sterk waren. Via diverse matdreigingen wist Jan materiaal te veroveren. Met ruim meer tijd kon Jan gerust het eindspel in en hij bracht de stand op 1,5-2,5.

Wim Poot speelde met zwart op bord 4 tegen Felix Ferschtman, die opende met het Koningsgambiet. Wim weigerde het gambiet met het Falkbeer tegengambiet. Hiermee offert zwart juist een pion in ruil voor initiatief. Na de hectische opening was het resultaat dat Wim twee mooie diagonalen had met een vooruitgeschoven e-pion. Daar stond wel tegenover dat Felix de c- en d-lijn in handen kreeg. Wim stond nog wel steeds de geofferde pion achter. Met een mooie combinatie veroverde Wim een kwaliteit (toren tegen paard) en de pion terug, inclusief grip op de c- en d-lijn. Wit probeerde nog met een dolle dame roet in het eten te gooien. Dit mislukte echter. Toen de dame was getemd, en Felix nog een loper (of meer) zou verliezen werd opgegeven, en had Wim de buit binnen.

Dennis van Berkel speelde in het eindspel met een pion meer, 6 tegen 5 met elk een toren en een paard erbij. De pionnen op de damevleugel en de paarden werden afgeruild, onvermijdelijk, maar niet makkelijker voor Dennis. Een pionnetje meer lijkt leuk, maar als ze allemaal verbonden zijn op de koningsvleugel ben je er niet zomaar langs. De Lierse toeschouwers hoopten op winst, maar het zat er niet in, Dennis moest in remise berusten.

De stand was gelijk, 3-3. Spannend!
Ar Verduijn had al een enkele keer naar de stand gevraagd, omdat hij in tijdnood kwam, maar de partij kon nog alle kanten opgaan. Zou hij remise aanbieden? Zou hij doorspelen voor winst? Een hele lastige keuze, die alleen achteraf correct is te maken.

Ar speelde op bord 1 met wit tegen Perry vd Meer.
De engelse opening kwam op het bord en zwart speelde al snel f4 en rokeerde de korte rokade. Ar ontwikkelde z’n stukken en nam de lange rokade. Het gevecht kon beginnen. Eerst had zwart het initiatief maar rond de 24ste  ging wit aanvallen en won kwaliteit, een paard en een pion voor een toren.  Wit stond er nu prima voor. Echter de tijd ging dringen en er waren ongelijke lopers en dus werd het toch nog remise.

Bord 2 moest dus uitsluitsel brengen: Cock Hazeu had veel tijd meer, maar wel een veel mindere stand. Vroeger, zonder 10 sec per zet erbij, had hij de partij wellicht al op tijd gewonnen, maar ja, dat was vroeger.
Hier het verslag van de hoofdpersoon.
Cock kreeg, met zwart aan bord 2, een oude bekende tegenover zich: bij het laatste Druivenschaaktoernooi remiseerde hij tegen Kees Vink. Dit keer kwam het tot een gevecht van zeventig zetten, dat pas tegen half twaalf, met beide spelers nog enkele seconden op de klok, beslist werd. Er was een positie ontstaan waarin Cock een pion en een dame achterop was geraakt, maar wel een toren en een paard in de plus had. De Pomarman stond dus beter, maar makkelijk te winnen was het niet. Toen rond de 50ste zet herhaling van zetten er aan leek te komen, bood Cock remise aan. De wedstrijdstand was toen 3-3, en even later 3,5-3,5. De teamleider van Pomar verbood om het remiseaanbod aan te nemen, dus werd het nog bloedstollender. Cock probeerde om er nog een patstelling uit te slepen, maar Kees “zag alles”, en kon dus het punt binnenhalen en daarmee de punten voor Pomar…

Jammer, jammer, jammer. Na de nipte eerste overwinning, nu een nipte nederlaag van 4,5 - 3,5. Het was niet anders. We staan op doelsaldo nog in het linkerrijtje, volgende ronde 20 november thuis tegen Scheve Toren 2. Kunnen we die toren hopelijk het definitieve zetje geven.

En onze fiets en auto’s? Die stonden er na afloop nog, de spannende avond was voorbij en we konden veilig naar huis. Maandag spelen we gewoon lekker thuis, in onze eigen mooie clubhuis.

Overzicht voor ronde 7, gespeeld op 23-10-2017

Dick Valk - Teun van Dijk remise