do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Schaaksters Gera en Sandra spelen ‘Met het mes op tafel’

Sandra van den Berg en haar zus Gera de Jong spelen hun partijen altijd vol vuur. Zo ook deze keer; het mes moet op tafel, er móet er één winnen, remise is ‘not-done’.

In de opening was dat nog niet te zien, maar toen de dames eraf waren, vloog de vlam in de pan. Sandra kwam zelfs 3 pionnen voor, maar haar gretigheid kostte wel de kwaliteit. Omdat de koning van Gera in het midden stond, wist zij de plus-pionnen van Sandra tegen te houden en één voor één op te peuzelen. Toen de laatste pion van Gera promoveerde tot dame, ging het vuurtje bij Sandra uit.

In de partij tussen Leen Kemeling en Cock Hazeu gingen de lopers en de torens eraf. In de overblijvende stelling, met beiden de dame en vier paarden nog op het bord, stond Cock positioneel een heel klein beetje ‘vrijer’. Hij wist één van de pionnen van Leen te isoleren. En bij de volgende grote afruil, van de dames en een paardenpaar, wist Cock de losse pion ook te winnen. Maar ook dan, met vier tegen drie pionnen en allebei een paard, is zo’n partij nog niet gemakkelijk gewonnen. Toen Leen echter een tweede pion weggaf, was de zaak gedaan en kon Cock met het punt naar huis.

Ar Verduin en Piet Quak speelden een Maasdijks onderonsje, waarin rustig geopend werd. Het begon wat ingewikkeld te worden, toen de vier paarden zich in de strijd wierpen. Maar korte tijd later lagen ze allemaal alweer in het doosje, snel gevolgd door de beide dames. Wat overbleef was een iets sterker loperpaar voor Piet, maar toen de lopers van Ar afgeruild werden, zagen beiden geen winstkansen meer en werd het punt gedeeld.

Teun van Dijk speelde tegen koploper Frans Pieter van den Bos de Franse afruilvariant. De strijd ging in eerste instantie gelijk op en in een gelijke stand bood Teun op de 25e zet remise aan. Frans Pieter wilde hier nog niet van weten, want hij had nog een plan in petto. Zijn koning móest en zóu op het veld d3 komen, ook al zou het een pion moeten kosten. Teun had deze variant niet zien aankomen en moest uiteindelijk het hoofd buigen.

Overzicht voor ronde 6, gespeeld op 16-10-2017

Adriaan Verduijn - Piet Quak remise