di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Wim van der Wel houdt kampioen Ar Verduijn keurig op remise!

Wim van der Wel – die pas enkele weken lid is van de schaakvereniging – moest het opnemen tegen de huidige kampioen Ar Verduijn. Op de 5e zet kon Ar al een pion winnen, maar dat deed hij niet.

Ongetwijfeld overmand door onderschatting en de gedachte van: ‘Die komt later wel’! Na bijna 3 uur spelen was de stand nog in evenwicht en stond Wim wat aanvallender en ook had hij nog meer tijd. Na een avondje zwoegen moest Ar dan ook remise accepteren, die voor Wim als een overwinning werd gevierd!

In de partij tussen Cock Hazeu en Annemarie Voorberg kreeg Cock op de 15e zet een brainwave: hij dacht een schijnoffer te brengen en daar twee pionnen aan over te houden. Die twee pionnen hield hij inderdaad over ….. maar hij was wel een echt paard achterop geraakt! Hierna ontspon zich een spectaculaire pot met offers, tegenoffers en schijnoffers. Maar toen de rook op de 37e zet was opgetrokken, was Cock nog steeds ernstig in materiaal achter, en kon hij de pijp aan Maarten geven en het punt dus aan Annemarie.

Jan Tamerus trok met wit al vroeg in de partij tegen Piet Quak ten aanval. Hij richtte zijn stukken op de koningsvleugel, en koos voor de lange rokade. Piet verdedigde echter rustig en wist ondanks de beperkte ruimte die hij op het bord had zijn stukken naar de juiste plekken te dirigeren. Toen Jan uiteindelijk over de halfopen H-lijn kon beschikken, was Piet zijn verdediging op orde. Jan investeerde nog veel denkwerk en tijd in het vinden van een offer om de verdediging te slopen, maar slaagde daarin niet. Tenslotte nam hij het remiseaanbod van Piet maar aan. Ook in de analyse na afloop werd nog geen direct winnende voortzetting gevonden.

Simon van Swieten speelde de gesloten Siciliaan tegen Teun van Dijk, die op de 12e zet een pionnetje wist te snoepen. Simon was echter wel aan een fraaie aanval begonnen en Teun moest alle zeilen bijzetten om hier zonder kleerscheuren uit te komen. Maar toen Simon zich op de 29e zet vrijwillig op de slachtbank vlijde, verloor hij een loper en even later de partij.

Overzicht voor ronde 5, gespeeld op 09-10-2017

Cock Hazeu - Annemarie Voorberg 0-1