ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Sandra van den Berg moet toch in remise berusten

Sandra van den berg speelde met zwart tegen Teun van Dijk, die met een slimmigheidje een pion wist te winnen. Vervolgens offerde Sandra een loper, waardoor de koningsstelling van Teun volledig open kwam te liggen.

Hij zag een vorkje over het hoofd, waardoor hij de kwaliteit moest inleveren. Een remiseaanbod van Teun werd resoluut door Sandra van de hand gewezen. Met twee ijzersterke paarden en een toren moest Sandra uiteindelijk toch in remise berusten door eeuwig schaak.

Ruud van Heijningen en Pascal van Dijk speelden voor de verandering eens een keer niet de Leeuw opening. Daarentegen streden zij met hun pionnen om de controle op de damevleugel, waarna zich een tactisch spel ontwikkelde. Op de 31e zet opende Ruud een verrassende aanval met een torenoffer, waarna Pascals stelling rijp was voor de sloop. Ruud won wel pionnen, maar daar bleef het bij. Nadat Pascal zijn koning in veiligheid had gebracht, kon hij een tegenaanval opzetten, waar Ruud geen verweer tegen had. Op de 52e zet had Pascal de winst binnen.

Piet Quak speelde tegen Annemarie Voorberg een onconventionele opening. Zij kon voordeel behalen, hetgeen ze over het hoofd zag. Even later in de partij was zij ervan overtuigd, dat ze Piet mat kon zetten, maar dat bleek niet het geval te zijn. Wel kreeg Annemarie licht voordeel en toen ze een open lijn naar de koning kreeg, vond Piet het welletjes en gaf hij de partij op.

Dick Valk speelde tegen Cock Hazeu een bizarre partij. Allereerst liet Dick zijn dame veel te lang voor zijn koning staan, terwijl een vijandelijke toren op dezelfde lijn zijn kans zat af te wachten. Daarom probeerde Dick de dames maar zo snel mogelijk af te wachten, maar Cock incasseerde eerst haar verdediging en bij de uiteindelijke afruil, nam Cock eerst nog een stuk met schaak. Toen vond Dick zelf, dat hij niet in topvorm was, en gaf de pijp aan Maarten.

Overzicht voor ronde 4, gespeeld op 02-10-2017

Wim Poot - André Feringa 1-0