ma 8 jan 19:30 - 23:00
Westlands Snel Scaakkanpioenschap
ma 15 jan 19:45 - 23:00
Lierse 2 - SHTV 4

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Lierse Schaakvereniging wint nipt met 4,5 – 3,5 van DD-5

Ar Verduijn speelde op het eerste bord de Engelse opening, waarna een hevige strijd om het initiatief begon. Er werd lang en kort gerokeerd en rond de 20ste zet kreeg Ar via zijn loperpaar het initiatief.

Nu nog winnen dacht hij, maar dat viel niet mee. Zijn tegenstander is een geweldige verdediger en steeds weer wist hij de valletjes te ontlopen. Uiteindelijk won Ar een pion maar met ongelijke lopers werd het toch remise. Het was wél een bijzonder aantrekkelijke partij!

Frans Pieter van den Bos kwam gelijk uit de opening, maar hij bezorgde zijn tegenstander wél een dubbelpion. De stukken van Frans Pieter stonden beter en hij dreigde een pion te veroveren. Toch koos hij voor een betere stelling met een paard, dat oppermachtig was aan de vijandelijke loper. Door geduldig te manoeuvreren veroverde Frans Pieter een stuk en won even later de partij.

Cock Hazeu offerde op bord 3 in het middenspel een centrumpion in de verwachting een andere pion terug te winnen …. Maar, dat laatste ging helaas niet door! Wél kreeg hij even later de mogelijkheid om zijn dame te geven voor de twee torens van zijn tegenstander. Na nog wat verwikkelingen hield Cock vier pionnen en twee (verbonden) torens over en zijn tegenstander vijf pionnen en de dame. In deze stelling, waarin door beide spelers geen serieuze winstpoging gedaan kon worden, werd besloten om het punt te delen.

Gera de Jong sloeg met wit de rokade over en ging met de koningspionnen naar voren. Ondertussen werd door haar opponent een aanval op de andere kant ondernomen. Lange tijd ging de strijd gelijk op, maar Gera moest toch een pionnetje inleveren. Gera’s aanval verzandde en haar damevleugel werd steeds penibeler. In tijdnood deed ze niet helemaal de goede zetten, waardoor alle grote stukken werden afgeruild en zij nóg een pion verloor.
Met allebei nog een minuut op de klok en drie tegen vijf pionnen kon ze niets anders doen dan opgeven.

Teun van Dijk deed in het middenspel een minder goede aanvallende zet, die hem een stuk kostte. Even later moest hij ook nog de kwaliteit inleveren en leek hij rijp voor de sloop. Zijn tegenstander had echter nog maar 5 minuutjes op zijn klok. Tegen beter weten in ging Teun nog maar eens in de aanval en snoepte en passant een pionnetje mee. Zijn tegenstander bood - uit angst voor de klok - remise aan, die Teun direct accepteerde.

Wim Poot speelde een open en gelijk opgaande partij, waarin zijn tegenstander toch de meeste aanvalskansen kreeg. Toen de vijandelijke aanval niet doorsloeg, durfden beiden niet meer iets te ondernemen, zodat tot remise besloten werd.

Dennis van Berkel speelde met zwart zijn vertrouwde Caro Kann opening. Zijn tegenstander kreeg overwicht op de damevleugel met doorgeschoven pionnen, maar Dennis wist alles te ‘keepen’. Dennis won een pionnetje, maar zijn tegenstander had een zware batterij opgezet, waar Dennis maar net uit kon ontsnappen. Nadat Dennis nog een pion had buitgemaakt, waren de twee pionnen - na een grote afruil - voldoende voor de winst.

Pascal van Dijk kreeg in een partij - waarin niet veel gebeurde – op de 31e zet terecht remise aangeboden. Omdat Pascal dacht, dat het Lierse team zou gaan verliezen speelde hij dapper door. Zoals wel vaker bij een afwijzing van een remiseaanbod, kwam Pascal prompt slechter te staan. Met veel kunst en vliegwerk wist Pascal zijn verdediging op orde te houden. Op de 41e zet zat de boel weer op slot en bood Pascal zelf remise aan, die geaccepteerd werd bij een gelijke stand van het team van 2 – 2.

Een mooie overwinning met 4,5 – 3,5 voor de Lierse schakers!

Overzicht voor ronde 3, gespeeld op 25-09-2017

Nico Alsemgeest - Dick Valk 0-1