do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Het eerste achttal wint met de hakken over de sloot van Rijswijk (4,5 – 3,5)

Het eerste achttal speelde hun vijfde wedstrijd in HSB-verband tegen Rijswijk-4. Lierse had al 6 matchpunten bij elkaar geharkt, terwijl Rijswijk er ‘slechts’ 3 had. ‘Appeltje, eitje’ zou men kunnen denken! Maar niets was minder waar, het werd voor iedereen een lange en spannende partij! Maar uiteindelijk trok Lierse de winst naar zich toe met het kleinst mogelijke verschil  van 4,5 – 3,5.

Wim Poot speelde met zwart het Benoni-Gambiet, maar zijn tegenstander ging niet op het bijbehorende pionoffer in. Toch kreeg Wim een gezonde open b-lijn en na wat positionele wisselingen, vergaloppeerde het vijandelijke paard zich. Wim kon toen een pion oprapen, zonder concessies te moeten doen op de open lijn. Nadat er veel werd afgeruild, werd de plus-pion van Wim steeds sterker. Zijn tegenstander probeerde zonder succes nog een ‘eeuwig schaak’ en gaf de partij daarna terecht op.

Dennis van Berkel kreeg na wat afruilen in het centrum een gelijke stelling. Om wat reuring te krijgen, besloot Dennis tegengesteld te rokeren, om daarmee zijn tegenstander uit de tent te lokken. Dennis zag in een opwelling een fraaie zet met torenwinst, maar dat had hij niet goed gezien en het kostte nu een loper voor een pion. Achteraf bleek - dat middels een tussenzetje met een pion - de toren wél veroverd had kunnen worden! Nu was het moeilijk om tegenspel te bieden en nadat nog wat stukken van het bord waren verdwenen, gaf Dennis de partij op.

Jan Tamerus had 20 zetten nodig om 2 pionnen voor te komen, maar daarna won hij vrij eenvoudig zijn partij.

Cock Hazeu (met zwart aan bord 3) kreeg een klassieke stelling op het bord. Na wat afruilen dacht hij rond de 20e zet zijn stellingsproblemen te hebben opgelost. Cock dreigde echter nog met een dubbelpion te worden opgescheept. Maar door een foutieve zet van Cock werd het nog een slagje erger: zijn tegenstander kon een vorkje plaatsen, dat Cock de kwaliteit kostte. Cock probeerde nog een tijdje wat tegen te spartelen, maar de Rijswijkman wikkelde het spel zorgvuldig af. Een nul dus voor Cock, waardoor de stand 2-2 werd getrokken.

Annemarie Voorberg kwam redelijk goed uit de opening en zette een aanval op. Ze gebruikte weliswaar veel bedenktijd, om een doorbraak te forceren. Haar tegenstander bleef echter nauwkeurig spelen en kon met een penning de partij volledig kantelen. Annemarie spartelde nog wat tegen, maar de Rijswijker maakte geen fouten en trok de partij vakkundig naar zich toe.

Ar Verduijn speelde met wit een rustige opening en hij ging op de damevleugel in de aanval. Zwart kon dat met moeite pareren en via f4 en e4 werd het front verlegd naar de gerokeerde koning van zwart. Een heerlijke witte aanval volgde en zwart moest op de 20ste zet een pion inleveren. Even later ook een toren voor een loper, zonder enige compensatie. En dus gaf de man uit Rijswijk na 30 zetten op.

Op het eerste  bord streed Frans Pieter van den Bos op het scherpst van de snede. En met verve, want hij kon het volle punt binnenhalen.

Teun van Dijk speelde weer een ingewikkelde en langdurige partij. De strijd ging de gehele avond gelijk op en beiden probeerden een positief resultaat te behalen. Bij een tussenstand van 3 – 3 kreeg Teun remise aangeboden, waar hij niet op inging. Toen alle andere borden al waren beslist, stond er een tussenstand van 4 – 3 voor Lierse op het bord. Met deze informatie bood Teun op zijn beurt remise aan – de teamwinst zou dan immers binnen zijn – en die werd door zijn tegenstander na enig nadenken geaccepteerd. Met een eindstand van 4,5 – 3,5 schroefde Lierse het aantal matchpunten op naar acht!

Overzicht voor ronde 18, gespeeld op 05-02-2018

Nico Alsemgeest - Piet Quak 0-1