do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Een gesneuveld paard helpt Piet Quak aan de winst tegen Wim Poot

In de partij tussen Piet Quak en Wim Poot, kwam Wim na een wat vreemde opening al vrij snel gedrongen te staan.

Toen hij probeerde om de stelling open te breken, kostte hem dat een pion en het leverde Piet een mooie open lijn op. Piet ging op de koningsvleugel vol in de aanval. Lange tijd wist Wim een en ander te verdedigen, maar uiteindelijk sneuvelde er een paard, waarna Wim terecht opgaf.

De partij tussen Jan Tamerus en Cock Hazeu was er een met twee gezichten. Na een wat te passieve zet van Jan kreeg Cock volop de kans om in de aanval te gaan. Hij rukte op met de C- en B-pionnen en kon volop druk uitoefenen op Jan’s stelling. Dat had funest kunnen aflopen voor Jan, maar Cock vergaloppeerde zich en raakte ‘zo maar’ een stuk kwijt. Wèl stonden al zijn (resterende!) stukken erg actief en had Jan inmiddels veel tijd gebruikt. Bovendien ging Cock niet op afruilen in, maar hij zorgde ervoor dat de stelling gecompliceerd bleef. In theorie had Jan de partij wel moeten winnen, maar mede gezien de klok accepteerde hij toch graag de aangeboden remise.

Annemarie Voorberg kwam sterk uit de opening tegen Nico Alsemgeest, die bijna al op de 10e zet wilde opgeven! Helaas voor Annemarie, koos zij niet de juiste voortzetting, waardoor ze slechts één pionnetje voordeel had. Nico speelde solide door en kon het pionnetje zelfs weer terugwinnen. Uiteindelijk werd de vrede toch nog getekend.

In de partij tussen Ar Verduijn en Simon van Swieten ging het lange tijd redelijk gelijk op. Er zaten zo nu en dan wel enkele geniepigheidjes in, maar door op tijd op de juiste manier af te ruilen werden al te grote problemen voorkomen. Toen Simon in het eindspel - met ieder een toren, een loper en enkele pionnen - zijn toren liet opsluiten, zag Ar de winst al naderen. Echter, met niet al te veel meer op de klok, deed Ar een ongelukkige zet, waardoor hij een volle toren in moest leveren en kort daarna de partij opgeven.

Koploper Frans Pieter van den Bos moest in de halve finale van de Joop van den Berg Bokaal tegen de nummer 2 Teun van Dijk spelen. Teun opende Siciliaans, die echter al direct veranderde in de Botwinnik variant van het Engels. Het werd een lange, moeizame en ingewikkelde partij waarin Frans Pieter het initiatief  had en Teun regelmatig een stapje terug moest doen met zijn stukken. Toch bleef de stelling in evenwicht door secuur verdedigingswerk. Op de 36e zet bood Teun remise aan, die door Frans Pieter werd geaccepteerd. Ook de daarop volgende snelschaakpartij eindigde in remise. Op een later moment zal door weer een ‘snelle pot’ worden bepaald, wie van beiden de finale zal gaan spelen.

Overzicht voor ronde 17, gespeeld op 29-01-2018

Adriaan Verduijn - Simon van Swieten 0-1