do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Ruiters zonder paarden komen niet ver!

Gera de Jong speelde met wit tegen Ar Verduijn de Caro-Kann opening, waarna er een open en spannend middenspel ontstond. Beide spelers stelden de rokade uit, teneinde hun tactiek niet te verraden.

Rond de 13de zet werd er toch gerokeerd, Gera de korte en Ar de lange rokade. Nu ging echt de vlam in de pan. Gera kon net niet dreigen op de koningstelling en Ar had het centrum met de pionnen e5 en d5 stevig in handen. Ar kon mooi alle stukken in slagorde zetten en Gera verloor een paard en daarna haar tweede paard. En ja, de ruiter zonder paard gaf op.

Frans Pieter van den Bos speelde voor de Lierse beker tegen Wim Poot. In een scherpe variant vergaloppeerde Wim zich al op de derde zet, hetgeen hem direct een pion kostte. Frans Pieter beperkte zich tot sterke zetten, die op afruil waren gericht, hetgeen hem zeer goed afging. Wim verdedigde zich stug, maar het verschil in kwaliteit was te groot. Toen Wim ook zijn laatste stuk moest afruilen, en dus 1 of meer pionnen konden doorlopen, gaf Wim op.

In de partij tussen Cock Hazeu en Hans Nieswaag werd het geweigerd Damegambiet gespeeld. Op de 16e zet won Cock met een quasi-stukoffer een belangrijke centrumpion. Hans zag het verschil niet zo en bood in het vervolg wel drie keer remise aan, maar Cock geloofde wèl in zijn extra ‘stukje hout’. Bovendien had hij een machtig paard in het centrum versus Hans een loper in de hoek, die slechts tegen een eigen pion aankeek. Langzaam bouwde Cock zijn positionele voordeel verder uit. Toen Hans op de 40e zet nog een pion verspeelde en even later de laatste torens werden afgeruild, was er voor Hans geen redden meer aan, en boog hij het moede hoofd.

Teun van Dijk speelde in de kwartfinale van de bekercompetitie met wit tegen Jan Tamerus. Na een Siciliaanse opening ontstond een boeiende strijd. Jan ging vol voor de aanval op de witte koning, terwijl Teun zijn pijlen op een achtergebleven centrumpion van Jan richtte. Toen Teun met bekwaam verdedigen Jan's aanval tot staan had gebracht, kon hij de pion verzilveren. Toen er nog een pion sneuvelde had Jan het wel gezien, zijn verdediging was niet op orde en gaf hij op.

Overzicht voor ronde 16, gespeeld op 22-01-2018

Cock Hazeu - Hans Nieswaag 1-0