do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Annemarie Voorberg vakkundig langs Gera de Jong in dubbel damesspel.

Annemarie Voorberg speelde tegen Gera de Jong een onbekende opening, waarin Gera al snel iets beter kwam te staan.

Met het loperpaar en een paard dwingend in het centrum, waren er mogelijkheden tot een aanval. Annemarie wist echter zelf een mooie aanval op te zetten en met paard en twee torens was het mat slechts één zet weg. Gera moest zich in allerlei bochten wringen en moest een paard offeren om mat te voorkomen. Gera probeerde met een vrijpion nog enige tegenspel te forceren, maar toen dit ook door Annemarie vakkundig te niet werd gedaan, gaf Gera zich gewonnen.

In de partij tussen Cock Hazeu en Gerard Stolze speelde Gerard één van zijn favorieten: het Albin’s tegengambiet, waarbij zwart tijdelijk een pion weggeeft, die later wordt teruggewonnen. En zo geschiedde. Vervolgens werd er tegengesteld gerokeerd en gooide Cock zijn damespionnen naar voren. Hij bedacht een diagonale batterij op Gerard’s koning, waarop Gerard een sluitende verdediging had. Om pionverlies te voorkomen, was Cock daarom aangewezen op zetherhaling en werd op de 18e zet de vrede al getekend. Omdat de partij tevens voor de beker gold, was er daarna een snelschaak barrage, waarin Gerard Cock door zijn tijd joeg en dus doorgaat naar de volgende ronde.

Dennis van Berkel speelde zijn gebruikelijke Caro Kann opening tegen Simon van Swieten. Nadat Simon de c-pion had geslagen, kon Dennis druk zetten op de losse e-pion, die niet gedekt kon worden door de f-pion, omdat een zwarte loper gepend stond. Maar Simon kon alles goed dekken en na wat afruilen ontstond een gelijke en vrij gesloten stelling. Dennis bood remise aan, omdat hij de oude wijsheid: 'Wie breekt, die verliest' in gedachten had. Bij de analyse achteraf bleek het ook wel terecht remise te zijn geworden. In de snelle partij kwam een bizarre pot op het bord, waarbij de witte koning al na 3 zetten over het bord moest rennen! Maar met wat geluk kwam Simon er uit en nadat Dennis een stuk had weggegeven, kon Simon de winst toch naar zich toe trekken.

Wim Poot speelde met zwart tegen Teun van Dijk. Het begin was voorspelbaar; Teun opende met een Italiaan en Wim speelde (voor de derde keer tegen Teun) hierin het Traxler gambiet. Een bijzonder scherpe opening, waarin zwart wit uitdaagt om een pion te pakken en de aanval te openen. Maar daarna neemt zwart het initiatief. Teun koos een iets andere variant dan de vorige keren, waardoor zwart direct geen rokade meer kon uitvoeren, maar wel een zeer mooie open f-lijn met de toren kreeg. Teun moest voorzichtig manoeuvreren om niet direct te verliezen en dat deed hij goed. Wim probeerde echter te forceren en dat kostte hem een stuk. Gelukkig voor Wim gaf Teun dit stuk onbedoeld terug. Beiden zorgden daarna voor een kunstmatige rokade (zo rond de 20e zet) en hiermee kwam de partij in evenwicht. Zwart had nog wel het initiatief, maar kon daar te weinig mee. Wim probeerde nog van alles en weigerde twee keer het remiseaanbod van Teun. Hij kwam echter tot de conclusie dat er niets meer te halen viel en bood toen zelf maar remise aan. Een terechte uitkomst van een boeiende partij.

Overzicht voor ronde 15, gespeeld op 15-01-2018

Cock Hazeu - Gerard Stolze remise