do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Lierse 2 – HSV 2

Afgelopen maandag 8 januari speelde Lierse 2 de wedstrijd die vorig jaar door de weersomstandigheden was uitgesteld. Hieronder een verslag op de diverse borden.

Op Bord 1 kwam de Siciliaanse opening op het bord met allerlei ontwikkelingen. Het middenspel was heel moeilijk te berekenen. Nico Alsemgeest Offerde een pion, maar dat leverde te weinig op en kwam zelfs met de rug tegen de muur. Een remise aanbod was dan ook een hele opluchting.

Johan van den Berg verloor op bord 2.

Dick Valk blunderde op bord 3 al op de 11e zet en verloor een paard tegen een pion. Zijn reddingsplan liep op niets uit en zijn tegenstander kwam extreem opzetten. Dick kon echter geforceerd afruilen. Het werd een loper en 2 pionnen tegen een toren met 2 pionnen. De pionnen van Dick waren niet te verdedigen, dus verloor hij de partij.

Op bord 4 kwam een onbekende opening op het bord. 1. d4 – d5, 2. Pf3. Ruud van Heyningen kreeg het idee beter te staan. Na een paardruil ontstond er losse pion. Zijn tegenstander ging door met aanvallen en stond op een gegeven moment 2 pionnen voor. Hij gebruikte echter veel tijd. Toen Ruud in het eindspel 2 pionnen terugwon, bood hij zijn tegenstander remise aan, omdat deze nog maar 4 minuten op de klok had. Dit accepteerde hij.

Sandra van den Berg speelde op bord 5 en werd vanaf het begin onder druk gezet om af te ruilen. Niet ruilen betekende kwaliteit verlies, dus ze moest wel. Uiteindelijk stond ze een vrij pion achter. Beide spelers konden niets ondernemen omdat dat tot verlies zou leiden. Met dreiging van herhaling van zetten werd remise overeengekomen.

De enige winst partij voor Lierse werd op bord 6 gehaald. Sander d’Ecluse ging in het begin van de partij gelijk op met zijn tegenstander. Maar na de tiende zet werd de stelling van Sander zwakker. Later in de partij kreeg hij een tempo terug en daardoor kon hij uiteindelijk winnen.

Wim Krösschell speelde remise op bord 7.

Op het laatste bord begon Rob van Kolmeschate voortvarend met aanvallen. Diverse stukken van zijn tegenstander stonden vast. Met enkele ondoordachte dame- en torenmanoeuvres kreeg Rob het plots moeilijk en moest hij opgeven in de 37e zet.

Overzicht voor ronde 14, gespeeld op 08-01-2018

Teun van Dijk - Hans Nieswaag 1-0