do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Piet Quak houdt veel sterkere Frans Pieter van den Bos op remise!

Koploper Frans Pieter van den Bos speelde met wit tegen Piet Quak. Middels een vreemde Franse opening, werd door de veel sterkere Frans Pieter de koningsvleugel van Piet steeds meer onder druk gezet.

Piet moest vol in de verdediging en wist met de nodige moeite de koning veilig te stellen. In het middenspel verdwenen de torens en dames van het bord en beide spelers hielden een paard, een loper en 6 pionnen op het bord. Frans Pieter was dreigender en hij probeerde tot de laatste minuut de winst binnen te halen, maar Piet wist de stelling gesloten te houden, zodat laat op de avond de handen werden geschud voor remise.

Wim Poot speelde met wit tegen Pascal van Dijk het bekende loperspel, waar Pascal een Italiaan van maakte. De witte loper van Wim bleef echter – als een luis in de pels - op f7 gericht. Toen ook nog tegengesteld gerokeerd werd, kreeg Wim enkele mooie lijnen op de koningstelling van Pascal. Deze waren wel dreigend, maar (nog) steeds niet gevaarlijk. Na een foutieve paardzet van Pascal, won Wim eenvoudig een volle toren, waarmee de partij ook direct beslist was in het voordeel van Wim.

Gera de Jong speelde met wit tegen Teun van Dijk. Gera kwam iets beter uit de Siciliaanse opening, maar Teun knokte zich weer terug en kwam zelfs beter te staan. Gera probeerde nog met wat pionnen een aanval op de koningsstelling te ondernemen, maar helaas voor haar was er geen doorkomen aan. Toen de partij op de 38e zet weer in evenwicht was, bood Gera remise aan, die Teun – na enig nadenken - accepteerde.

Cock Hazeu en Jan Tamerus speelden een opening die ze niet echt hadden gepland. Cock verloor een pion, maar het spel bleef voor beiden erg ingewikkeld. Cock probeerde wat voordeel te behalen door Jan 2 geïsoleerde pionnen te bezorgen. Jan formeerde echter met zijn loper en beide pionnen een stevig bastion. De stand leek min of meer in evenwicht. Jan bleef echter moeilijkheden creëren en toen Cock daarop niet het juiste antwoord vond was het snel gebeurd. Cock kon niet anders dan opgeven want mat was niet meer te voorkomen.

Overzicht voor ronde 13, gespeeld op 04-12-2017

Cock Hazeu - Jan Tamerus 0-1