do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Wim Poot bekert verder met ‘de schaak der wraak’ tegen Ar Verduijn

Ar Verduijn speelde met wit zijn favoriete Engelse opening tegen Wim Poot. Er ontstond een interessant middenspel en Ar ging met zijn beide lopers in de aanval op de damevleugel. Wim moest alle zeilen bijzetten om niet ten onder te gaan en uiteindelijk won Ar toch een pion en ook kreeg hij een vrijpion.

En dus lopen, lopen en nog eens lopen en op de 50ste zet had Ar 2 dames. In deze voor Wim hopeloze situatie had hij nog net een tempo om schaak te geven met zijn dame ‘De schaak der wraak’. Erger nog, Wim gaf weer schaak, nu met zijn loper, waarna mat niet meer te voorkomen was! Ar gaf op en Wim bekert verder!

In de partij tussen Nico Alsemgeest en Cock Hazeu dacht Cock op de 17e zet een centrumpion te winnen – drie keer aangevallen en twee keer verdedigd, nietwaar? … Maar hij had buiten de waard gerekend: de pion was ‘vergiftigd’ en met een quasi-stukoffer won Nico op eenvoudige manier een andere pion terug. En aan de afruil die erop volgde, hield Cock een dubbelpion over. Het spel dat volgde, bleef binnen de remisemarge. Alleen had Nico geen zin om dat aan te bieden, omdat er dan een vluggerstrijd zou moeten volgen omdat dit ook een bekerpartij was. Dus besloot Nico zijn koning naar het centrum te bewegen, maar deed dat op zo’n manier, dat het hem een pion kostte. Dat bracht Cock in de positie om de partij ‘professioneel uit te tikken’ en het punt binnen te halen.

Sandra van den Berg speelde een leuke opening tegen Jan Tamerus, die opeens met zijn dame de stelling van Sandra kon binnenvallen. De koning van Sandra werd van hot naar haar gestuurd en kon uiteindelijk geen vluchtvelden meer vinden. Voor Sandra restte er niets anders, dan de partij op te geven.

In de partij van Piet Quak tegen Gera de Jong kwam Gera langzaam maar zeker beter te staan. Ze had een mooie e-lijn, om vandaaruit een aanval op te zetten. Piet moest steeds verdedigend reageren en deed dat naar behoren. Zo werd het steeds later op de avond, terwijl er voor Gera nog geen doorkomen aan was. Bij het naspelen bleek er een schitterend offer voor Gera in te zitten, maar tijdens de partij zag ze dat niet, met een remise als gevolg.

Overzicht voor ronde 12, gespeeld op 27-11-2017

Adriaan Verduijn - Wim Poot 0-1